onsdag 20 februari 2013

Svar på kommentar

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar som ordagrant lydde:
"Skall skitfula bilen Porsche få en gata uppkalld efter sig! blää... som ersätter Ford namnet!!! Makabert!!"

Mitt svar råkade bli så långt att jag istället väljer att publicera det som ett nytt inlägg:

Nu var det egentligen inte det som i mitt tycke var det mest upprörande i denna soppa, men tillåt mig i alla fall kommentera. Visst är det tråkigt att det ursprungliga gatunamnet, vilket kom sig av att Ford hade en stor fabrik på platsen, byts ut. På ett sätt är det ett stycke historia som går förlorad. Å andra sidan kan jag förstå att man som bilfabrikant inte vill ha en adress som namngivits av en konkurrent. Och jag kan också förstå att staden Atlanta inte i onödan vill stöta sig med ett företag som investerar hundra miljoner dollar på sitt huvudkontor, för att inte tala om alla arbetstillfällen som skapas.

Vad gäller Porsches utseende så vill jag påpeka att Porsche är ett bilföretag. Som sådant har de ett antal olika modeller. Bland dessa finns det vissa som är så vackra att jag blir tårögd, sådana som 904 GTS. Det finns även vissa vars utseende (i mina ögon) inte ens en mor kan älska, t.ex. första generationens Cayenne eller Panamera.

På samma sätt finns det i Fords modellflora estetiskt mycket tilltalande modeller (GT40, trettiotalets tvådörrarskupéer) såväl som ett antal mindre lyckade exempel. Taurus, t.ex. Eller 80- och 90-talets Mustanger.
Men åter till min poäng, det makabra i denna historien är enligt mig inte att namnet på en biltillverkare ersätter ett annat namn på en biltillverkare på några gatuskyltar, utan att en av världens mest kända (och beundrade) företagsledare stödde en regim som mördade miljontals kvinnor, barn och män bara för att de råkade vara födda in i en viss religion, råkade älska någon av samma kön eller råkade vara klent begåvade. Listan kan göras lång.
På samma sätt upprörs jag av att man i Sverige talar tyst om "vår" Henry Ford, Ingvar Kamprad, och hans samröre med den svenska nationalsocialistiska rörelsen. Men det lämnar jag därhän, i alla fall tills han ger sig på biltillverkning.

2 kommentarer:

  1. OK!,, Tur det svenska kungahuset inte heller sysslar med biltillverkning !!. Gamla Fordar har han också den där Carl_-Gustav..haha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog en hel del smutsig byk bland kungahus och företag, oavsett om de är svenska, amerikanska eller tyska.

      Radera