I denna bloggs barndom så skrev jag ett inlägg om bilar som skulle vara bra att köpa ur ren investeringssynpunkt, och nu tänker jag återkomma till det. För på Blocket ligger just nu en bil vars värde, märkligt nog, ännu inte riktigt nått de där riktiga höjdarnivåerna.
Egentligen är det mer än en bil, det är ett begrepp. Det är något som sedan denna modell för evigt förknippas med detta bilmärke, och det är något som både kittlar och inger respekt hos bilfantaster i alla åldrar.
Och detta är alltså modellen som startade allting. Detta är fröet som allting sprungit ur. Detta är Porsche 911 Turbo 3,0.
Denna, den ursprungliga Turbon tillverkades mellan år 1975 och -77 i endast 2880 exemplar. Om man inte räknar med bilar ägnade för den nordamerikanska marknaden är vi nere i 1623 exemplar. Som jämförelse kan nämnas att 1580 stycken av den idag så omsvärmade, eftertraktade och därför löjligt dyra (räkna med två miljoner för ett bra exemplar) Carrera 2,7 RS från 1973 byggdes.
De två första modellerna av Turbon; 3,0- och 3,3-litersversionerna är måhända lika på ytan, men undertill är skillnaderna större, inte minst när det kommer till mängden underhudsfett. För när en 3,3-litersturbo av första årsmodellen, 1978, väger in på 1300 kg torr, så är en 3,0 från året innan mer än 100 kg lättare. Som en följd av detta är en 3,3 endast 0,1 sekund snabbare till 100, fyrtio extra hästkrafter till trots. När vi ändå är inne på acceleration så kan man konstatera att en tidig Turbo inte har oävna prestanda ens med dagens mått mätt; ovan nämnda sprint klarar trelitaren av på fem och en halv sekund och toppfarten ligger på 250 km/tim.
Och här har vi alltså en Turbo 3,0 kupé av sista årsmodellen. En av 695 icke-USA-bilar från detta år. Svensksåld, relativt lågmilad, i originalutförande och med närapå all utrustning från fabrik, t.o.m. luftkonditionering. Kanske inte i den mest tilltalande färgkombinationen, men man kan åtminstone hävda att den är tidstypisk. Och detta för 300 000 kr. Det är visserligen mycket pengar för de flesta av oss, men jag kan garantera att den om några få år kommer vara värd det tredubbla, i alla fall så länge rosten inte har fått fäste. I annonsen förklaras att bilen har en del stenskott efter att ha körts på grusvägar (hur kittlande är inte den tanken!), och det skulle ju kunna innebära att den inte skötts om på det sätt som en bil av denna kaliber förtjänar. Å andra sidan vittnar mätarställningen -11 500 mil vid senaste besiktning- om sparsamt användande, så kanske ändå...
Nuvarande ägare verkar dock vara av det noggranna slaget; en bild på ett rent och prydligt motorrum, och på en en komplett verktygssats, ett original spacesaver-reservhjul och den ursprungliga lådan till kompressorn (låt oss förutsätta att den innehåller en originalkompressor) vittnar om insikt i klassiskt bilägande.
Insidan kräver kanske en smula tillvänjning, men i mina ögon är det som stör mest avsaknaden av en originalratt. Detta är emellertid ett mindre problem, eftersom den treekrade sportratt som satt originalmonterad användes från 1974 och fram till mitten av åttiotalet och därför är vare sig svår eller speciellt dyr att få tag på.
1977 var första året för Fuchsfälgar i 16 tum, vilka (förstås) satt standardmonterade på Turbon och lyckligtvis är dessa också bevarade med bilen.
Man kanske inte kan tala om fynd, när det rör sig om en gammal bil för mer än en kvarts miljon, men det är ändå ganska nära. En liten reservation för rost dock, dessa bilar är inte billiga att rostlaga, och Turbospecifika plåtdetaljer är ännu mindre billiga. Men om du är, eller har blivit efter att ha läst detta blogginlägg, på jakt efter en Turbo 3,0 så är den nog värd att titta närmare på, inte minst med tanke på hur sällan tidiga Turbo är till salu. Annonsen hittar du här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar