När jag ändå är inne på saker som hände i slutet av förra året, så kan jag lika gärna dela med mig av en bil som jag såg på juldagen.
Jag har länge hävdat att landsbygden är bättre jaktmarker om man tycker om gamla fordon, och för att bevisa detta så kommer dagens bildmaterial från Hallstahammar, den smått deprimerande bruksorten utanför Västerås och tillika min hustrus barndomsbygd. Här hittades denna Opel Rekordkupé -64 i raggarskick. Bland de raggare som inte varit tillräckligt stadda i kassa för en amerikanare har Oplarna ju alltid utgjort billigare substitut, tack vare sin amerikanskinfluerade formgivning. I detta avseende är Rekorden inget undantag, även om jag framförallt kommer att tänka på den Sovjetiska Gaz-24 Volga (som ju säkerligen också sneglat på amerikanerna, även om de nog inte skulle erkänna det själva).
Som de flesta Oplar från den här tiden var Rekorden en stilig vagn, om man bortser från att hjulen tycks vara två nummer för små.
Denna bil är inne på sin elfte ägare och är mörkröd enligt Transportstyrelsen. I sann raggaranda är dock färgschemat mattsvart. Under huven återfinns en motor på1,7 (1,68) liter och 60 hk, vilket ger tillräckliga fartresurser för att i promenadtakt glida längs boulevarderna. Andra raggarepitet är de obligatoriska plyschtärningarna i backspegeln och den samhörighetsmarkerande texten i bakrutan. Den svenska flaggan, stolt släpande i vägdammet efter bilen är en mer avantgardistisk touch.
Parkeringen på vilken denna bil stod kommer jag ha anledning att återkomma till i framtiden. Även temat raggare kommer vara detsamma.
Jag har länge hävdat att landsbygden är bättre jaktmarker om man tycker om gamla fordon, och för att bevisa detta så kommer dagens bildmaterial från Hallstahammar, den smått deprimerande bruksorten utanför Västerås och tillika min hustrus barndomsbygd. Här hittades denna Opel Rekord
Som de flesta Oplar från den här tiden var Rekorden en stilig vagn, om man bortser från att hjulen tycks vara två nummer för små.
Denna bil är inne på sin elfte ägare och är mörkröd enligt Transportstyrelsen. I sann raggaranda är dock färgschemat mattsvart. Under huven återfinns en motor på1,7 (1,68) liter och 60 hk, vilket ger tillräckliga fartresurser för att i promenadtakt glida längs boulevarderna. Andra raggarepitet är de obligatoriska plyschtärningarna i backspegeln och den samhörighetsmarkerande texten i bakrutan. Den svenska flaggan, stolt släpande i vägdammet efter bilen är en mer avantgardistisk touch.
Parkeringen på vilken denna bil stod kommer jag ha anledning att återkomma till i framtiden. Även temat raggare kommer vara detsamma.
Kul att även en sådan bil kommer till tals. Fast någon coupé är det inte.
SvaraRaderaDu har förstås rätt i att det inte är någon kupé. Nu är detta åtgärdat, tack för påpekandet!
RaderaObservera också det charmiga(?)faktum att framfälgen är av annan yngre tysk härkomst, tidig Golf eller Passat.
SvaraRaderaJag håller med, jag tror också att framfälgen kommer från VW-koncernen. Jag tror i och för sig inte att bakfälgen är original, den heller, men dess ursprung är mera oklart. Original torde ha varit en hel fälg, utan hål. Kanske är bakfälgen av rätt märke, men fel år? 80-tal?
RaderaBakre fälgen är mycket riktigt Opel och den främre VW/Audi. Främre blinkers är dock inte Opel eller VW ;)
RaderaHar vi någon gissning på framblinkersen? PV? Generisk eftermarknadshistoria från Biltema?
RaderaSer ut som en av de mest förekommande eftermarknadslampor som finns. Ett s.k "jungfrubröst". Finns även med vitt eller rött glas med en spollampa på 5-10W. Flera tillverkare har funnits.
SvaraRaderaEn ganska vanlig form på lampor på brittiska fordon. T.ex. Land Rover har något liknande som blinkers och positionsljus.
Denne Hallstaraggare har haft smaken att införskaffa lampor med kromad sarg, vilket säger att han inte handlat dom på Biltema under de senaste åren för deras variant var utan kromutsmyckning.
Där ser man, tack för snabbkursen i blinkershistoria!
Radera