Så har vi då nåtts av nyheten att våra svenska stoltheter har fått tillökning. Jag talar förstås om nya Volvo V40, vars utseende läckte ut på nätet i veckan. En bekant till mig med inblick i Volvos marknadsföringsstrategi när det gäller denna modell har berättat att man kommer dra stora växlar på det nya glastaket. En detalj som enligt Volvo är såväl unik som nyskapande.
Om man på allvar tror att allmänheten kommer luras av detta prat så tycks man inte hysa alltför höga tankar om sina potentiella kunder. Glastak har ju Peugeot sysslat med i gott och väl tio år, men inte heller de var ju först. Redan i mitten av femtiotalet kunde man njuta av solsken på flinten i Ford Fairlane Crown Victoria (inte ens här slipper man helt undan den rojalistiska uppståndelsen!) Skyliner, vars främre takdel gjordes i genomskinlig plast.
Men om man tänker på det så är ju detta bara en fortsättning på den under tjugo- och trettiotalet populära sedanca-karossen, i Amerika kallad Town Car, där chauffören satt oskyddad i den främre delen av bilen och dess passagerare åtnjöt lyxen att slippa bli regnade på, eftersom den bakre delen var täckt.
Fast å andra sidan, om man tänker på det ett varv till så torde ju idén till denna karossmodell vara tagen från 1800-talets hästvagnar, s.k. Coaches, där kusken satt under bar himmel framför eller ovanpå passagerarutrymmet. Så nej Volvo, ert glastak -som på bilderna dessutom ser löjligt litet ut- är vare sig unikt, nyskapande eller uppfunnet av er. Vi har synat er bluff, redan innan ni har spelat ut er hand.
Pictures taken off the Internet. If you own the copyright and disapprove to them being published here, please contact me.
Om man på allvar tror att allmänheten kommer luras av detta prat så tycks man inte hysa alltför höga tankar om sina potentiella kunder. Glastak har ju Peugeot sysslat med i gott och väl tio år, men inte heller de var ju först. Redan i mitten av femtiotalet kunde man njuta av solsken på flinten i Ford Fairlane Crown Victoria (inte ens här slipper man helt undan den rojalistiska uppståndelsen!) Skyliner, vars främre takdel gjordes i genomskinlig plast.
Men om man tänker på det så är ju detta bara en fortsättning på den under tjugo- och trettiotalet populära sedanca-karossen, i Amerika kallad Town Car, där chauffören satt oskyddad i den främre delen av bilen och dess passagerare åtnjöt lyxen att slippa bli regnade på, eftersom den bakre delen var täckt.
Fast å andra sidan, om man tänker på det ett varv till så torde ju idén till denna karossmodell vara tagen från 1800-talets hästvagnar, s.k. Coaches, där kusken satt under bar himmel framför eller ovanpå passagerarutrymmet. Så nej Volvo, ert glastak -som på bilderna dessutom ser löjligt litet ut- är vare sig unikt, nyskapande eller uppfunnet av er. Vi har synat er bluff, redan innan ni har spelat ut er hand.
Pictures taken off the Internet. If you own the copyright and disapprove to them being published here, please contact me.
Som sagt - ingen stor grej. Annars var ju modellen ganska snygg. Trevligt inlägg med både gammalt och nytt :-)
SvaraRaderaTack för det!
Radera