Denna Opel Manta i gott bruksskick snubblade jag över dagarna innan lucia. Årsmodell -77, med tidstypiska kantiga lådhögtalare på hatthyllan, som gjorda för att dekapitera förare och passagerare vid en eventuell kollision.
Trots åtta ägare (vid fototillfället, mer om det senare) och att den bevisligen brukats året runt verkade den förvånansvärt frisk. Frisk på ytan, kanske man borde tillägga, för ganska exakt en månad senare, i fredags närmare bestämt, bytte bilen ägare en åttonde gång. De som förvärvade den var Folksam motorskador, vilket inte kan misstolkas.
Jag hoppas innerligt att man har vett att inte låta bilen gå till skroten, för tala om ovärdigt slut. Man kämpar på för att hålla rosten stången (och lyckas ganska väl), för att sedan falla på en skuren motor. Med tanke på att de flesta Oplar (och alla andra märken också för den delen) gått ett diametralt motsatt öde till mötes så torde det finnas ett stort antal motorer sans bil som inget hellre önskar än att ge denna lagom medfarna krigare livet åter.
Den enda trösten i denna historia är att, eftersom bilen nu ägs av ett företag, så har jag inga moraliska dubier inför att publicera dess registreringsnummer, något som jag tycker ger ett helt annat liv åt bilderna.
Den tidigare ägaren verkar dessutom ha försäkrat bilen väl! Kollade upp Folksams Opelförsäkring och den ersätter visst maskinskada oavsett bilen ålder. För bilens fortlevnad kan man fråga sig om den kommer att överleva med försäkringsbolaget som ägare, eller om det varit bättre att sälja den direkt till en Opelentusiast?
SvaraRaderaJag tror på Opelentusiasten. Utanför Falköping, på vischan bor det en sådan som har inrett en gammal ladugård till Opelmuseum, helt på egen hand. Han kanske är intresserad...
RaderaSom sagt, med tanke på hur många sjuttiotalsoplar som rostat bort genom åren så borde det inte vara några problem att hitta en ny spis att hiva i.
Jag hittade en länk till ovan nämnda museum: http://www.samlaren.org/opel/
RaderaSer ju ut att ha varit en riktigt fin manta som borde kunnat förärats ett motorbyte. Tyvärr blev det som befarat, bilen har idag registrerats på en bilskrot i Hedemora.
SvaraRaderaTråkigt. Låt oss åtminstone hoppas att bilen inte krossas utan demonteras. På så vis kan den åtminstone kanske gjuta nytt liv i en annan gammal Manta.
Radera