Det är inte alltid man får tillfälle att ta en bild när en intressant bil uppenbarar sig. Har man tur så kanske man får syn på den igen, förhoppningsvis då vid en tidpunkt när fotografering lämpar sig bättre. Ganska snart efter det att jag och min sambo (och sedermera fru) flyttat hit till Åkersberga så skymtade jag en tidig Saab 900 vilken under lång tid skulle komma att gäcka mig. Den stod aldrig parkerad, utan passerade alltid en bit bort. Ibland mötte jag den när jag själv var ute och körde. För min del kom den att bli något av en vit val, något som inte lämnade mig någon ro utan som, så fort jag närmade mig området där jag misstänkte att den hörde hemma, gjorde att jag var på helspänn. Men alla mina ansträngningar och alla mina promenader som av en händelse kom att föra mig till detta område, var förgäves.
Så småningom flyttade vi till ett annat område och minnet av min Saaby Dick började så sakteliga att blekna.
Ni vet vad de säger, att man hittar kärleken först när man slutar leta efter den? Det visar sig att samma sak gäller för gamla Saabar. För plötsligt en dag, på parkeringen till den nybyggda handelsplatsen i Åkersberga, ett stenkast från vår gamla lägenhet, stod den där. Niohundran. Sliten och matt i lacken, men ändå rakryggad och, viktigast av allt, med alla tidiga attribut på plats. Såväl backspeglar som grill och de enkla bakljusen som endast fanns på 1979 års modell satt ungefär där de skulle.
Modellen visade sig vara en GL, basmodellen med 100 hk. De som läser denna blogg regelbundet vet att jag har en speciell fascination för just basmodeller och i detta fall var jag om möjligt ännu gladare över att det visade sig vara en sådan. Det kändes liksom så rätt att en brun Saab 900 med femdörrarskaross också hade det förnuftigaste valet av motor.
Vid fototillfället var den inne på sin sjätte ägare, inte våldsamt många för att ha varit i trafik i 33 år. Styvt 18 000 mil har den tillryggalagt, återigen ganska lite. Utslaget motsvarar det en årlig körsträcka på runt 550 mil.
När jag nu gör en sökning på bilnumret så ser jag att jag lyckades fånga min vita val i sista stund. Sedan i februari ägs den nämligen av Folksam, vilket förmodligen tyvärr betyder att dess saga är all. Likheten med förra vinterns Opelfynd är slående. Försäkringsbolag har föga förståelse för hur ett högt kulturhistoriskt värde kan kompensera för ett lågt monetärt sådant. Låt oss hoppas att en vänlig själ vill förbarma sig över denna klenod. Hur många Saab 900 av första årsmodellen har egentligen överlevt tills idag? Vill vi att våra barn skall växa upp utan att veta hur den åttkantiga grillen såg ut? Jag vill det då rakt inte.
Fantastisk bil. Hoppas den inte blir skrot
SvaraRaderaJa, verkligen!
RaderaFolksam, kan man anta att den är krockad då? Eller hur skulle man göra om man vill veta mer? Skulle vilja ha tag i exakt en sån här bil, en äldre Saab kombikupé med 70-talsdoftande färg.
SvaraRaderaGissningsvis behöver det inte vara en särskilt stor skada för att försäkringsbolaget skall bedöma det som ekonomiskt oförsvarbart att reparera. Ring Folksam och kolla om du kan köpa loss den från dem! Och hör gärna av dig om hur det går.
Radera:( En inlöst bil går inte att köpa loss, har de bedömt att den ska lösas in ska den inte ut i trafiken igen. *Snyft*
SvaraRaderaVad synd! Nå, hoppas du hittar ett annat exemplar att rädda!
RaderaFörbannat fin färg !
SvaraRaderaAbsolut! Och brunt är ju på väg tillbaka som en modefärg, äntligen!
RaderaAvställd inför skrotning enligt transportstyrelsen. satfläsk säger jag
SvaraRaderaBilregistet 2013-03-26:
SvaraRaderaAvregisterad! :-(
Tråkigt! Låt oss hoppas att det finns en annan sjuttionia någonstans som kan få nytt liv tack vare denna bils frånfälle.
RaderaInser inget värde i den, men undrar hur man skall räkna för att få det till åtta kanter i grillen.
SvaraRaderaSökte upp den och nu har folkbilen blivit en jävla volvo
SvaraRadera