söndag 27 mars 2011

Toppmodern Ford och fejkad nostalgi

Redan i denna bloggs barndom skrev jag om Ford Taunus och den mycket invecklade terminologi som omger den. Jag skrev också varför mitt hjärta klappar lite extra varmt för just denna modell. Så gissa om jag blev glad när jag fick se denna ljusblå 17M -65 stå parkerad nära Fridhemsplan i Stockholm.

Bilen här är av tredje generation, något förbryllande kallad P5. Denna tillverkades mellan 1964-67 och ersatte, även det något förbryllande, den mycket strömlinjeformade P3-karossen, Badewanne (badbaljan) kallad. Smeknamnet följde i viss mån med även till P5:an, då denna ibland benämns Grosse Badewanne. I och med karossbytet så fick även bilen nya V4-motorer på antingen 1,5 liter och 60 hk, eller 1,7 liter och 65 eller 70 hk. Bilen på bilderna är utrustad med den sistnämnda.

I det senaste avsnittet av Gran Turismo på TV8 så redogjorde kanslichefen på skönhetsrådet i Stockholm, Martin Rörby, varför han tyckte att Ford Taunus 17M var den första riktigt moderna bilen. Han hävdade att det var den första modellen där strålkastarna var modellspecifika och där kofångarna var en integrerad del av designen. Jag kan inte bedöma sanningshalten i hans påstående, men här syns i alla fall båda dessa designelement tydligt.

En bil i det här tillståndet; två ägare sedan ny, väl använd med tidstypiska tillbehör (gula dimljus!) och täckt av ett snyggt lager senvinterdamm får mig att jubla inombords. Till och med vinterdäcken ser ut att vara av gammalt snitt. Att bilen ser välanvänd ut gör att den känns plockad från en gatubild från sjuttiotalet. Jag lekte lite i Photoshop för att se hur det skulle kunna se ut om bilden var tagen för fyrtio år sedan, snarare än förra veckan. Jag har försökt tona ner den fula Ica-affären så gott det går:

Om inte annat så blev det en lite annan känsla i bilden. Nästan nostalgisk. Nästalgisk.

2 kommentarer:

  1. Ja det är kul att hitta bilar som verkar ha brukats sen de var nya utan att någon ägare gjort alltför stor åverkan den. Jag fångade en exakt likadan i julas (blev lite konstig URL pga att jag råkade publicera innan jag skrivit rubrik): http://bilspanaren.blogspot.com/2011/01/strax-intill-folkvagnen-i-julhalsningen.html

    Nästalgibilden blev snygg! Jag har också lekt lite med bildredigering ibland och konstaterat att lite mer rödton och oskärpa brukar ge den rätta känslan. Nästan.

    SvaraRadera
  2. Taunus verkar vara en hållbar bil, så länge man håller efter rosten vill säga...
    Jag lade bara på ett varmare filter på bilden. Resultatet i förhållande till arbetsinsatsen blev ju ganska bra.

    SvaraRadera