söndag 6 mars 2011

Nicely understated. Frankly antiquated.

Häromdagen nådde nyheten oss att det anrika märket Bristol är försatt i likvidation och min första reaktion på det var förundran över att det inte skett förrän nu. Jag har alltid sett Bristol som en dinosaurie, en otidsenlig kvarleva från en tid då man kunde tjäna pengar på att handtillverka lyxbilar i små serier.

Jag har aldrig haft någon egentlig relation till Bristol, men ändå tycker jag det är lite sorgligt att dess saga nu kan vara all. Det återstår att se om någon av de stora tillverkarna köper upp kvarlevorna och återupplivar märket, men ärligt talat så är jag tveksam. Jag misstänker att Bristol helt enkelt är lite för udda för ett annat bilmärke att ha som galjonsfigur, som t.ex. Bentley för VW eller Rolls-Royce för BMW. Men, vi ska komma ihåg att dessa två sistnämnda brittiska märken var ungefär lika uträknade som Bristol är nu, innan tyskarna satte klorna i dem. Nu har de, tack vare sina moderbolag fått sina respektive uppsving. Så kanske finns det hopp om Bristol ännu, men kanske får vi betala priset genom att finna oss i att se amerikanska hiphopare rappa om dem:

My Bristol up on twenty-fo's
Get my pistol and my ho's

Vi får se vad framtiden har att erbjuda, men fram tills dess ger jag er ett axplock av vad Bristol har gett oss i det förflutna:

2 kommentarer:

  1. Kanske ett gyllene tillfälle för Indiska Tata att förbarma sig över Bristol? De har ju redan köpt Jaguar och Land Rover...

    SvaraRadera
  2. ...och de har ju lyckats ganska väl med att behålla essensen av respektive märke samtidigt som de moderniserat dem. De har ju lyckats betydligt bättre med Jaguar än vad Ford gjorde. Jämför S-type och XF, t.ex.

    SvaraRadera