torsdag 17 mars 2011

En gangster av den gamla skolan

På den trevliga (och numera även från tidningen Klassiker kända) bloggen bilspanaren lades i morse upp ett inlägg om Mercedes S-klass. Jag kunde till det bidra med en några månader gammal spotting, och har nu möjlighet att dra ännu ett strå till stacken.
Eftersom S-klassen för mig -liksom för Bilspanaren- är en favorit så känner jag mig manad att tidigarelägga ett planerat inlägg något. Som av en händelse fick jag i helgen nämligen syn på en (just det) Mercedes 230S från 1966.

Denna karossmodell kallas i folkmun fenmerca men på Mercedesspråk W111, och tillverkades 1959-71. Från 1968 ersattes dock fyradörrarsmodellen av den till utseendet snarlika W108.
Bilen här är alltså en 230, som betyder att den under huven har en 2,3 liter stor rak sexa på 120 hk, här kopplad till en fyrväxlad manuell låda.

Bilen ser ut att vara i bra skick, med ganska blank lack och utan synlig rost eller andra skavanker. De tre(!) tidigare ägarna måste ha tagit väl hand om den. Frågan är om den nuvarande ägaren gör det, då den har stått på parkeringen till samma studentboende i flera år. Den besiktigades senast 2004, men ser trots detta ut att användas; dammfri och med luft i däcken. Dock saknas navkapslarna vilket förtar en del av glamouren.

I bilspanarens inlägg skriver han att äldre S-klass ofta nedlåtande kallas Solvallamerca p.g.a. att de enligt elaka tungor bara ägs av gangstrar, och visst är jag böjd att hålla med om att de utstrålar vissa sådana signaler. Här är dock S-klassen så gammal att ägaren snarare klassas som entusiast än dubiös typ, även om folk som använder sina sedan länge obesiktigade bilar i viss mån ändå hör till den senare kategorin.

4 kommentarer:

  1. Kul med fler S-klass, även om detta inte hör till de "officiella" S-modellerna.

    Det är kul att Mercedes markerade de lyxigare versionerna av en modell med dubbla kofångare! Den fyrcylindriga W110 fick t ex nöja sig med bara en.

    SvaraRadera
  2. Dubbla kofångare är bra att ha när man plöjer sig igenom folkmassan som demonstrerar mot ens envåldsstyre...

    SvaraRadera
  3. Får börja med beröm för en roande artikel,
    hittade den av en slump när jag skulle visa en kollega hur min 230S från 66´ser ut,
    efter lite bild googlande så insåg jag att det finns bilder på just min bil som inte hinner bli något annat än det du beskrivit,
    jag lovar att samvetet har fått sig en känga, navkapslarna finns men är demonterade för att slippa bli av med dom.
    Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar och bockar! Jag gillar ju bilar i patinerat skick, så din passar in fint här på bloggen. Hur är det - är den i trafik eller väntar den på renovering?

      Radera