onsdag 16 mars 2011

I islossningens spår V: Nittiosexa från sjuttiotvå, på lagring sedan åttioett

Jag avslutar min resa i islossningens spår med denna Saab 96. Bilden är på bästa paparazzomanér tagen med teleobjektiv på långt avstånd. Även motivet minner om en celebritet på dekis; En gång i tiden namnet på allas läppar, nu har dock fasaden flagnat betänkligt och spåren av ett allt för hårt leverne tydligt börjat synas, ett faktum som exploateras hämningslöst av kändisfotografen; mig.

Bilen är av årsmodell 1972, med endast fyra ägare och den har bara varit i trafik i runt tio år, med senast godkända besiktning 1981! Nog skulle det vara intressant att veta vad som föranledde dess tidiga avställning. Det kanske är bilvärldens motsvarighet till en barnskådespelare vi ser här; världsberömd en kort stund, sedan omsprungen och bortglömd.

Trots att den ser blå ut på bilden så är den svart i verkligheten,. Det är en färg som passar 96:an väl, men som ändå är ganska ovanlig på modellen.
Bilen står på samma tomt som en skåpbil med reklam för en lokal bilverkstad, något som kan tyda på att den står i begrepp att renoveras. Fast, om det inte har hänt på trettio år så är frågan om det någonsin kommer inträffa. Barnskådespelare får väl sällan en andra glansperiod, antar jag.

Detta inlägg får alltså markera slutet för serien i islossningens spår, liksom för islossningen i stort. Nu ska jag istället börja beta av de intressanta bilfynd som gjordes i Göteborg i helgen.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett en V4:a som varit svart från början. Såg just på Wikipedia just att det är bild på en svart där. Hmm, finns de?

    Jag ser fram emot fortsatt islossning och fynden från Göteborg!

    SvaraRadera
  2. Nej, det var första gången för mig också. Jag upptäckte inte att den var svart förrän jag såg det i uppgifterna från bilregistret. Någonstans så föreställer jag mig alltid V4:or som blå, kanske för att en barndomsgranne hade en blå V4.

    SvaraRadera