onsdag 23 mars 2011

Ännu ett S i rockärmen

Som jag skrev för några dagar sedan så fick W111-karossens ersättare (något ologiskt och därför otyskt) beteckningen W108, och av en händelse så passerade jag häromdagen en S-klass med just denna kaross. Bilen här är en svensksåld 280S Automatic från 1972, i den ganska odiskreta färgen guldmetallic. Bilen ser lite medfaren ut, med bucklig högerdörr, en saknad tröskellist och en frånvarande navkapsel. Om man bortser från detta ser den ut att vara i ett ganska gott skick.
Av fästena på kofångaren att döma så har den någon gång i sitt liv haft extraljus. Att då möta den, med dubbla USA-strålkastare och dessutom extralyktor måste vara lite grann som att titta på en spindel i närbild; fullt av ögon.

Som ni ser lade man med W108 inte allt för mycket energi på att förnya designen, men ändå är det en helt ny kaross. Glasytorna gjordes större och fenorna som gav föregångaren dess smeknamn försvann. Sedan tog man lunch.
280S och SE lanserades 1967 som -68 års modell. 280S var instegsmodellen, 2,8-literssexan var här utrustad med dubbla förgasare och utvecklade ca 140 hk.

Motorbestyckningen gjorde att denna pjäs klarade av 0-100 på lite drygt 12 sekunder, ganska imponerande med dåtidens mått mätt. Dock bleknade dessa siffror i jämförelse med dess storebror, vilken hade lanserats tre år tidigare. Den smått vansinniga 300SEL 6,3 hade en V8 som utvecklade 250 hk och gjorde att tvåtonsmonstret kunde ta sig från noll till hundra på 6,3 sekunder. Ganska imponerande med dagens mått mätt. Som jämförelse kan nämnas att en jämngammal Porsche 911 krävde 9,1 sekunder för samma sprint.
Dagens värsting-S-klass, S65 AMG L, utvecklar 612(!) hk och gör 0-100 på 4,4 sekunder. Att bli 1,9 sekunder snabbare har alltså tagit Mercedes 47 år.

4 kommentarer:

  1. Härligt skick på en prestigevagn. I mina ögon är nog detta Mercedes snyggaste modell! En klar favorit, och 300SEL 6,3 är en ouppnåelig dröm.

    SvaraRadera
  2. Jag är böjd att hålla med, nog är det i alla fall den snyggaste S-klassen, även om jag personligen föredrar de hela strålkastarna framför USA-modellen.
    På Blocket ligger ju nu ett exemplar av 6,3:ans efterföljare, 450SEL 6,9:
    http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_450_SEL_6_9_32774903.htm?ca=15&w=3
    Det är bara att köpa och hoppas att inte den hydrauliska fjädringen börjar krångla...

    SvaraRadera
  3. ...och idag ligger det en äkta 6,3:a ute:
    http://www.blocket.se/hassleholm/Mercedes_Benz_300_SEL_6_3_L_32800745.htm?ca=15&w=3

    SvaraRadera
  4. Vilken bil! Bara att börja spara då...

    SvaraRadera