torsdag 7 april 2011

Flyttexpressen

De flesta Corvetter som säljs är sparsamt använda sommarnöjen. På Blocket ligger dock just nu ett exemplar med högre bruksvärde än alla andra. En -90:a som har gått nästan 25 000 mil och är utrustad med dragkrok!

Visst låter det ganska lustigt, men ju mer jag tänker på det desto mer logiskt framstår det. En bra dragbil ska ju helst ha en stark motor, automatlåda och väga lagom mycket, så att man får lasta en del även om man bara råkar ha B-körkort. Corvetten här uppfyller alla kriterier; Den har (förstås) en V8 på 5,7 liter, 250 hk och med rejält vridmoment, den är automatväxlad och har en tjänstevikt på 1600 kg.
Om jag skulle dra ett flyttlass på sommaren så är nog detta bilen jag hade valt att göra det med, med bortplockat targatak och vinden i håret. Om du har sjuttiofem tusen över och behöver en bra flyttbil; slå till! Klicka här för att komma till annonsen.

Trogna läsare kanske även minns att jag redan i höstas hade med en likvärdigt duglig Chevrolet; en Camaro med dragkrok. Om inte, klicka här för att friska upp minnet.

Bilder tagna från Blocket. Om du har upphovsrätten till dessa och motsätter dig publicering, kontakta mig.

3 kommentarer:

  1. Om inte elektonikfel gör så att bilen ger maxgas, så kanske man kan bogsera andra bilar i rask takt med andra ord. Tror att farsan hade en 91a i denna modell.

    SvaraRadera
  2. Dragracing kräver dragkrok :-)

    Det här påminner om en gammal idé jag hade - att utveckla en renodlad "dragbil" som hade en tjänste- och totalvikt på 1750 kg (dvs ingen last utom föraren) för att optimera B-kortsvikten. Den här kommer nog rätt nära!

    SvaraRadera
  3. CompuStock: Jag tror du har rätt.
    Carl Johan: Jag fick själv tanken när jag såg tjänstevikten för denna. Den kanske inte når ända fram, men vad gör väl det?

    SvaraRadera