måndag 11 april 2011

There will be blood

Innan avställningen i höstas tänkte jag göra ett oljebyte, men tji fick jag. Vid det senaste bytet tvingades jag nämligen återanvända en plugg med något sliten skalle, och när jag sedan skulle ha bort denna igen så lät det sig inte göras. Varje försök resulterade i att skallens form blev mindre och mindre hexagonal och mer och mer cirkulär. Idag var det dock dags för mig att gå rond två, nu beväpnad med en rejäl rörtång.
Det gick dock inte att få grepp om pluggen utan att först demontera delar av den bakre kofångaren. All heder till den tidigare ägare som renoverade bilen och valde att montera delarna med rostfria skruv och mutter, vilket gjorde att allting lossnade helt utan mankemang. Med ena stjärthalvan bortplockad så var det också en smal sak att lossa oljepluggen.

Viss demontering underlättade åtkomsten

Nya pluggen på plats till slut

En av dumhet och polygrip rundsvarvad oljeplugg

Vis av min lärdom valde jag att även byta pluggen i botten av blocket. Denna var visserligen inte speciellt sliten, men eftersom jag hade några nya i reserv så tog jag det säkra före det osäkra.
Till den som undrar varför det finns två oljepluggar så beror det på att de luftkylda 911:orna har torrsumpsmörjning, d.v.s. en separat oljetank och bara en liten mängd olja i vevhuset. Detta gör också att proceduren för att kontrollera oljenivån skiljer sig från den för en vanlig bil, eftersom motorn ska vara uppe i arbetstemperatur och dessutom stå på tomgång.

Efter att jag tagit hand om bilens innanmäte så riktades min uppmärksamhet mot utsidan; jag gav den en tvätt och puts innan jag ställde in den i garaget igen. Nästa helg ska vi hälsa på släkt i Enköping. Då kommer Porschen agera transportmedel och alltså är det viktigt att dammet från vinterförvaringen är borta. Man måste ju åka ståndsmässigt!

2 kommentarer:

  1. Trevliga bilder (de två sista i alla fall)!

    Jag minns första gången jag skulle byta olja i min bil. Mina fasta nycklar visade sig inte passa och pluggen satt som berget. Jag fick åka till stora bilvaruhuset och köpa en passande nyckel då macken där jag höll till föga förvånande inte hade det. Efter lite svärande och våld lossnade pluggen. Det tog sin lilla tid men eftersom jag är rätt ohändig är försiktighet en dygd.

    God tur i helgen!

    SvaraRadera
  2. Efter allt jobb så var det skönt att kunna ta de första bilderna också!
    Det jag har lärt mig av denna historia är att det ALDRIG lönar sig att försöka ta genvägar. Anledningen till att jag hamnade i situationen från början var p.g.a. undermåliga hylsor, så nu har jag investerat i en stor Kamasa-sats. Värt varenda krona!

    SvaraRadera