måndag 18 april 2011

Stoppa saabbet

Jag har tidigare vädjat till er läsare om hjälp att rädda en bil från en säker död, och stärkt av min framgång gör jag det nu igen. Den här gången rör det sig dock inte om något så uppenbart som en gammal Lancia som riskerar att gå till skroten, utan en Saab som riskerar att gå till en artonåring.

Det vi har här är en orörd, lågmilad Saab 900 Turbo till vad som inom en snar framtid kommer betraktas som ett riktigt fyndpris: femton tusen kronor.
Jag ber er nu att handla snabbt och resolut, för femton tusen kronor är exakt så stor budget som 97 % av artonåringarna med nytaget körkort har för att köpa sin första bil. Då vill de förstås ha en snygg bil, gärna med turbo. Och häri ligger alltså faran, för om vi inte agerar nu så kommer detta praktexemplar av svensk egensinnighet snart ha sportratt, sänkfjädrar och sjuttontumsfälgar, och kanske rent av den senare, lutande fronten.

Så kan vi förstås inte ha det, denna bil förtjänar ett bättre öde. Dess rostfria navkapslar förtjänar att ånyo glänsa! Dess Bosch Rallye Knick förtjänar att ännu en gång illuminera sommarnatten! Och den förtjänar att ha sin trubbiga nos i behåll.

Så ännu en gång manar jag er till handling! Låt oss förenas i en gemensam ansträngning att hålla denna Saab fri från kjolpaket. För även om vi kanske inte kan rädda företaget, så kanske vi kan rädda ett exemplar av en av deras bästa produkter. Annonsen finns här.

Bilder tagna från Blocket. Om du innehar upphovsrätten och motsätter dig publicering här, kontakta mig.

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk bil - den ser ju helt orörd ut! Notera bakre stänkskydd och gamla nummerskyltar - mumma! Hjulsidorna kommer från en nyare 900/9000i men jag antar att sommardäcken har original aluminiumfälgar. Jag tycker trubbnosarna är snyggast och 83:an har fortfarande den snygga ursprungliga grillen. Eftersom någon verkade lyssna på ditt upprop gällande Lancian går nog det här vägen också. Habegäret är åtminstone svårt hos mig!

    SvaraRadera
  2. Det jag gillar mest är att den, trots turbo, har lite gubbkänsla. Det måste vara stänkskydden som gör det, och de snygga navkapslarna. Du har rätt i att de kom senare (var det i samband med ansiktslyftningen -87 eller kanske ett år tidigare?), men de funkar ju finfint ändå. Kul med någon vars ansträngningar sträcker sig längre än plastnavkapslar från Biltema!

    SvaraRadera
  3. Alla galla du spyr över Lancian tycker jag passar bättre på denna världens tråkigaste och fulaste bil.

    SvaraRadera
  4. Jag respekterar din åsikt, men delar den nödvändigtvis inte.

    SvaraRadera
  5. konstigt att ingen ännu (27/4) förbarmat sig. den ser ju kanonfin ut...

    SvaraRadera