tisdag 8 februari 2011

En appell

När jag såg denna blocketannons så kände jag ett hugg i magtrakten. Här har vi en svensksåld Lancia Fulvia Berlina -64 som stått avställd sedan innan jag föddes. Enligt annonsen har den lite rost, men inget irreparabelt. Den är t.o.m. körbar. Och säljaren står i begrepp att, om han inte hittar en köpare, skrota den! Dessvärre har jag ingen möjlighet att förvara ytterligare en bil, men hade jag haft det så hade jag köpt denna, bara för att rädda den från skroten. Säljaren verkar även han ovillig att låta den gå till de sälla jaktmarkerna, varför man säkert kan få ner priset om man lyckas övertyga honom om att bilen kommer att komma till ett bra hem.

Fulvian var Lancias minsta modell, tillverkad mellan 1963-76. Den ersatte Appian och blev den modell som grundlade Lancias rykte som rallybilstillverkare av rang. Drivningen sköttes av en mycket smal V4, med endast 13° mellan cylindrarna. Bilen här är en tidig Berlina, utrustad med den minsta motorn på 1091 kubik och 58 hk vilken driver framhjulen via en fyrväxlad låda. Just denna modell tillverkades endast 1963-64 och är alltså ganska sällsynt, t.o.m. för att vara en Lancia.

Så detta är helt enkelt en vädjan till dig motorvän som har en lada, en garageplats eller någon annan förvaringsmöjlighet. Rädda denna Fulvia! Ring annonsören direkt, ty tiden är knapp! Annonsen hittas här.

Edit 110218: Annonsen har nu försvunnit från Blocket, förmodligen p.g.a. att tiden har löpt ut. Men om någon av er ändå vill komma i kontakt med säljaren så har jag sparat annonsen med kontaktuppgifter. Hör i så fall av er till mig så vidarebefordrar jag dessa.

Bilder tagna från Blocket. Upphovsrättsinnehavare? Kontakta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar