Mitt bilspottingsarkiv blir gradvis mer och mer uttunnat, men då och då fylls det på med nya fynd från gatumiljön. Nu senast ramlade jag över den perfekta vinterbilen för den suicidale bilisten. Med luftkylning och svansmotor är en VW 1300 -67 på sommardäck något av ett framgångskoncept i minusgrader och ishalka.
Just detta exemplar är lagom modifierat: framskärmarna är utbytta mot breddade varianter i glasfiber, kofångarna är bortmonterade och fälgarna är bredare än original. Resultatet är ganska lyckat, även om vare sig de breddade framskärmarna eller backspeglarna faller mig på läppen.
1967 var året bubblan fick skivbromsar fram och 12 volts elsystem. Dessutom kunde man beställa sin bil med den nya 1500 cc stora motorn på 44 hk. Bilen här har dock 1300-motorn på 40 hk, vilken lanserades året innan. Fördelen med denna motor är att den inte tillåter bilen att komma upp i hastigheter som skulle kunna medföra någon fara för förare eller medtrafikanter.
Just detta exemplar är lagom modifierat: framskärmarna är utbytta mot breddade varianter i glasfiber, kofångarna är bortmonterade och fälgarna är bredare än original. Resultatet är ganska lyckat, även om vare sig de breddade framskärmarna eller backspeglarna faller mig på läppen.
1967 var året bubblan fick skivbromsar fram och 12 volts elsystem. Dessutom kunde man beställa sin bil med den nya 1500 cc stora motorn på 44 hk. Bilen här har dock 1300-motorn på 40 hk, vilken lanserades året innan. Fördelen med denna motor är att den inte tillåter bilen att komma upp i hastigheter som skulle kunna medföra någon fara för förare eller medtrafikanter.
Vafan..Har nu hittat 2 av mina gamla fordon på denna blogg..Synd att jag inte har sett den tidigare :D
SvaraRaderaOm du fortsätter köpa sådana här pärlor så kan det bli fler gånger!
SvaraRadera