tisdag 8 februari 2011

Historiens vingslag

Fram tills ganska nyligen trodde jag det fanns två alternativ för vingen på impact bumper-Porscharna (d.v.s. årsmodellerna 1974-89); Man kunde ha vinge. Eller inte.
Ovanstående bild, hämtad från internet, avslöjar dock att det fanns flera olika alternativ för hur dessa kunde se ut, och de varierades en hel del under denna karossmodells levnad.

Jag har i några tidigare inlägg berört ämnet Porschevingen och dess utveckling genom historien och tycker nu att det är på plats med en regelrätt översikt. Trots att bilden ovan säger mer än tusen ord i ämnet så tänker jag flika in lite text också, mest för att förtydliga.

De olika Porschevingarna som syns är i tur och ordning:
  • Tidig carreravinge, snarlik den s.k. whale tail som monterades på Turbo 3,0.
  • Ingen vinge, 911:ans enda tänkbara utseende fram till 1973.
  • Två sena carreravingar, tillval som monterades på 911 SC och 3,2 Carrera.
  • Två Turbo 3,3-vingar, extrautrustning på samma modeller.
För att göra det hela ännu krångligare gick det även att få sin Carrera 2,7 -74 med en klassisk duck-tail, men det lämnar jag därhän och nöjer mig med att publicera ett bildexempel. På denna bild syns även den nedre frontspoilern som för högfartsstabilitetens skull måste ackompanjera bakvingen.

Pictures taken off the Internet. Own the copyright? Contact me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar