Jag fortsätter att grotta ner mig i parkeringshusens underbara värld. Idag presenterar jag Audis flaggskepp från förr (Audi V8 undantaget); 200.
Om en 200 var dubbelt så bra som två Audi 100 låter jag vara osagt, men i Sverige var den i alla fall dyrare än två etthundror tillsammans. Det var alltså en välbärgad svensk som 1990 beställde detta exemplar.
Här i Sverige valde importören att bara ta hem den mest exklusiva 200:an, standardutrustad med turbo, AC, färddator och Audis redan då legendariska fyrhjulsdrift; quattro. Den korta tillvalslistan inskränkte sig till skinnklädsel och taklucka, och beställaren har minsann kryssat för bägge två.
Som ny utvecklade den femcylindriga motorn 220 hk, vilket räckte för att skicka iväg denna klumpeduns till 100 på runt åtta sekunder. Det var snabbt på den tiden...
Detta exemplar befinner sig i det åldersmässiga vakuum som infinner sig när bilar blir 15-25 år gamla. Det är då framtidens entusiastexemplar skiljs från de övriga, de som slutar sina dagar på skroten. Några markörer för att just denna bil tyvärr tillhör den senare kategorin är att rutorna har tonats, två stuprör har ersatt avgasröret och att fälgarna bytts ut mot nyare fälgar från en A6.
Om en 200 var dubbelt så bra som två Audi 100 låter jag vara osagt, men i Sverige var den i alla fall dyrare än två etthundror tillsammans. Det var alltså en välbärgad svensk som 1990 beställde detta exemplar.
Här i Sverige valde importören att bara ta hem den mest exklusiva 200:an, standardutrustad med turbo, AC, färddator och Audis redan då legendariska fyrhjulsdrift; quattro. Den korta tillvalslistan inskränkte sig till skinnklädsel och taklucka, och beställaren har minsann kryssat för bägge två.
Som ny utvecklade den femcylindriga motorn 220 hk, vilket räckte för att skicka iväg denna klumpeduns till 100 på runt åtta sekunder. Det var snabbt på den tiden...
Detta exemplar befinner sig i det åldersmässiga vakuum som infinner sig när bilar blir 15-25 år gamla. Det är då framtidens entusiastexemplar skiljs från de övriga, de som slutar sina dagar på skroten. Några markörer för att just denna bil tyvärr tillhör den senare kategorin är att rutorna har tonats, två stuprör har ersatt avgasröret och att fälgarna bytts ut mot nyare fälgar från en A6.
Ovanlig bil! Har inte tänkt på att 200:an har annorlunda hjulhuskanter bak (samma som V8) jämfört med 100:an. Detta måste ha medfört en ganska stor produktionskostnad, men kanske inte förklarar hela pristillägget...
SvaraRaderaNÅNTING måste man ju få för sina pengar...
SvaraRaderaDu kan tänka dig vilket huvudbry det kommer bli om tio-femton år, när folk börjar renovera dessa bilar och NOS-skärmkanter till tvåhundror blir hårdvaluta!
Det är en 20V, 1989 kom 20V. även UrQuattro fick den maskinen och ytterligare lite senare Coupe S2 (årsmodell 91-92). Rundade hjulhus har 200 20V, 200 Exclusive och 100 Sport, medan övriga 100/200 saknar det. En skillnad för 20V jämfört med övriga Typ44 är att alla har sidoblinkers från fabrik = inget eftermontage vid import och rost till följd. Stephan
SvaraRaderaTack för detta förtydligande! Nörderi uppskattas alltid!
SvaraRadera