onsdag 10 november 2010

Om parkeringshus och vad som finns däri

Jag har alltid varit svag för parkeringshus. Allt ifrån lukten av olja och däck till den rena, funktionella formgivningen. Överlag allting som är designat utifrån användningsområde snarare än estetik är i mina ögon just det. Estetiskt tilltalande. Att parkeringshus har ett enda syfte, att husera föremål för mitt livs passion bidrar förstås också till min förtjusning. Än mer förtjust blir jag förstås då jag ser något verkligt intressant parkerat däri. Här nedan presenterar jag två sådana fynd.

Denna Jaguar XK8 såg jag faktiskt igår. Den är av årsmodell 1997, och om ni undrar varför den ser så överjäst ut så beror det på att man vid något tillfälle lämnat bort den till tyskar för s.k. förädling, vilket aldrig är en bra idé. Annars gillar jag Jaguar XJ. I originalutförande är den något så ovanligt som en coupé som lyckats bibehålla en air av exklusivitet och stil trots att den är till åren kommen. Hur många Mercedes- eller BMW-coupéer kan skryta med det? Just detta exemplar är ju dock bortom all räddning. Tack Arden.

Detta praktexemplar av en Amazon är ovanligt på många sätt. Bilen är till att börja med automatväxlad, vilket 1968 var någonting att skryta med. Därför ser man i bak, till vänster om registreringsskylten ett emblem med texten Automatic. Detta signalerar stil och finess och att man minsann inte behöver slita med den bångstyriga meterlånga växelspaken som de flesta Amazonchaufförer behöver. Sedan verkar den ha levt ett relativt lugnt liv. Nu är det förstås svårt att veta om bilen är renoverad, men den har i alla fall inte haft fler än tre(!) ägare under fyrtiotvå år. Och sist men inte minst, bilen är utrustad med de bredare 5,5"-fälgarna.

Så varsågoda; En våldsamt elegant vagn och en som borde vara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar