måndag 22 november 2010

En doft av Provence

Den typ av bloggmaterial som lättast låter sig insamlas är utan tvekan bilspottningar. Detta märks inte minst på högen av material som inväntar publicering, som domineras av mobilbilder av taskig och halvtaskig kvalitet. I ett försök att röja i röran kommer här ett par bilder på en väldigt fransk bil, som jag för en månad sedan upptäckte i Västerås, f.ö. just efter det att min flickvän klarat sin uppkörning.

Bilen är som ni alla ser en Peugeot 404 Pickup i ett lagom bruksvänligt skick. Denna bil är av årsmodell 1978 och är alltså tillverkad tre år efter det att sedanmodellen slutat tillverkas (i alla fall i Europa).
Den eleganta, av Pininfarina ritade 404:an var en stor framgång för Peugeot, med över 1,8 miljoner tillverkade exemplar mellan 1960-75, och ytterligare hela 2,9 miljoner exemplar tillverkade på licens fram till 1991.
404:an var i personbilsform tekniskt ganska avancerad, med extrautrustning såsom 3-stegs automatlåda och Kugelfischer-insprutning. Pickupen var dock förstås främst ämnad som arbetshäst, varför bilen på bilderna är utrustad med en 1,9-liters dieselfyra på femtiosju ystra hästar. Denna gav förstås inga hisnande prestanda; 0-100 km/tim på 25,5 sek och en toppfart på 130 km/tim enligt samtida tester. Dessa var visserligen av personbilen, men jag gissar på att pickupen inte var märkbart piggare. I andra änden av spektrumet återfinns den (då som nu) svindyra 404 Coupé Injection som var ganska exakt dubbelt så snabb till hundra som dieseln.

Jag gillar Peugeotpickuper. Jag ser de alltid framför mig på en skumpig, dammig grusväg genom ett sommarsoligt Provence. Fullastade med vin, goda ostar eller nybakade baguetter. För det är väl så det är i Frankrike?

Om bilderna och faktan fallit er på läppen och ni nu känner ett trängande behov av att äga en 404, varför inte köpa tidningen Klassikers gamla redaktionsbil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar