lördag 13 november 2010

När modellen överglänser verkligheten

Som tidigare nämnts införskaffade jag under mitt besök på Porschemuséet ett par skalenliga modeller av berömda Porschemodeller. En av dessa föreställer den mytomspunna 911R, lättviktsracern från sent sextiotal. Skalmodellen i fråga var relativt dyr, men den var mycket verklighetstrogen. Så döm om min förvåning när jag kom hem och jämförde med min modell av 1973 års Carrera 2,7 RS. Den bakre sidorutans kurvatur överensstämmer inte alls mellan de båda, och jag måste tillstå att jag ansåg Carrerans var den mer korrekta. Jag grämde mig en smula över att ha spenderat så pass mycket pengar på en modell i dåligt utförande.

Så häromdagen såg jag en film på Youtube, där man ser ett antal mycket exklusiva 911:or, däribland en äkta 911R, lastas av en lastbil. Och -ser man på- även denna bils sidorutor har den rundare, i mina ögon inkorrekta, kurvaturen. Alltså är det inte modellen som varit felaktig, utan jag som varit obildad.

Vid närmare undersökning har jag kommit fram till att den till synes rundare kurvaturen på sidorutorna kommer sig av att 911R saknar rutramar. Förmodligen monterades inte dessa i jakten på onödiga gram. På nedanstående bild syns tydligt skillnaden mellan den vanliga 911:an i bakgrunden och 911R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar