tisdag 9 november 2010

Tysklandsresa del 1 - Autostadt

För tre veckor sedan var jag i Tyskland på en resa helt och hållet tillägnad bilnörderiet. Jag och mitt resesällskap landade på Frankfurt-Hahn, hämtade ut vår hyrda Ford Focus och styrde kosan norrut. Delmål 1: Autostadt utanför Wolfsburg, där de flesta Volkswagenmodellerna ännu idag byggs. Här har man byggt upp ett antal byggnader, ett för varje märke i VW-koncernen. T.o.m. Skoda och Seat har var sitt hus, även om dessa inte var välbesökta, ens i ordets vidaste bemärkelse. I synnerhet det sistnämnda var en ganska trist tillställning som dominerades av den i alla avseenden avskyvärda Exeon. För er som inte känner till den så är det en Audi A4 av förra generationen som gjorts fulare och med billigare materialval och som säljs till ett lägre, men fortfarande alldeles för högt, pris.

Nå, den delen av Autostadt som intresserar mig mest är, i egenskap av smygfarbror, muséet. Här har man, om man ska tro de anställda, samlat "de bilar som utgör milstolpar i bilens utveckling". Exempel på dessa milstolpar är T-forden och VW Typ 1 (utställningen utgörs till uppskattningsvis 85 % av just VW Typ 1). Så långt allting väl. Men när man har valt att exkludera Saab 99 Turbo och i stället har med en Borgward så ställer jag mig lite undrande till den tyska definitionen av ordet milstolpe. Nå, om man ignorerar tysk okunnighet och dito pretentioner så är det ett underhållande museum.

Efter detta besök styrde vi kosan söderöver igen, närmare bestämt mot Stuttgart. Men den rapporten kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar