torsdag 24 februari 2011

En kort, en lång

På parkeringen utanför ett stort möbelvaruhus av oklar nationalitet såg jag denna trevliga tysk stå parkerad. Javisst, det är ännu en Audi, men likheterna med föregående fynd är få. Ty där den tidigare var bland det mest exklusiva Audiköparen kunde unna sig, är detta lite av en snikmodell. Bilen här är en 80 CC från 1986, det sista året med det kantiga utseendet. Senare modeller fick den något överjästa Typ 89-karossen.

Antalet ägare är endast två, och det är inte någon högoddsare att gissa att den första ägaren till bilen var en äldre herre. Detta eftersom bilen är av den sista årsmodellen innan karossbyte, den saknar de flesta former av extrautrustning och den är i ett mycket gott skick. Det som talar emot denna teori är att den har gått 26 000 mil, vilket är ungefär tre gånger så långt som de flesta pensionärskörda bilar har.

Bilen har de nyare bakljusen, vilka kom 1984 och skulle återknyta till Audi 100:s design. Dock harmonierar de på "åttin" ganska dåligt med Giugiaros i övrigt nätta formgivning. I denna bloggs barndom publicerade jag en bild på en tidig Audi 80, med de smalare och i mitt tycke snyggare lyktorna.

När bilderna togs så stod bilen förmodligen i begrepp att agera laståsna. Därför har ägaren monterat takräcke. Detta var en populär extrautrustning när jag var barn, men numera ser man det sällan (om man ignorerar Mondeon bredvid och Land Rovern framför). Alltså var det dubbelt roligt att hitta denna trevliga åttiotalare, med tidsenlig huvudbonad. Dessutom fick jag vid ett rödljus på hemvägen en liten tyskbonus; en Mercedes W123 Lang. En suddig mobilbild hann jag ta även av den:

2 kommentarer:

  1. Jag har två likadana Audi 80 (årsm 85-86) i närheten där jag bor som jag tänkt lägga upp på bloggen, men det har inte blivit av. Nu fick jag dock blodad tand att åtminstone fotografera dem!

    Långmercan ser ju fin ut! De få man ser (typ i annonser på Blocket) tycker jag mest är pilsnerhäckar och raggarpråmar.

    SvaraRadera
  2. Ja, Guigiaros sjuttiotalare (vilket ju Audi 80 i grunden är) är måhända en smula konventionella, men ritade med omisskännlig fingerspitzgefühl. Litegrann som bilarna själva.

    Mercalimon var ett litet lyckokast, jag såg bara fronten och förberedde kameran i telefonen om utifall att det skulle vara något av värde. Och se det var det!

    SvaraRadera