lördag 23 april 2011

Det förflutna hinner ikapp

För exakt ett år sedan idag publicerade jag ett inlägg som jag många gånger sedan dess refererat till. Jag talar förstås om den bortglömda Porschen. Av en slump hittade jag i förrgår en säljesannons för den, bevis för att ägaren verkar ha insett att bilen inte kommer komma till användning genom hans försorg. Adressen är den samma som den var då jag tog mina bilder, så den verkar inte ha bytt ägare sedan dess.

Enligt annonsen har bilen inte varit i trafik på tre år, men motorn startar och går. Det finns också lite rost. Problemet med dessa bilar, i synnerhet eftersom denna är av årsmodell 1974 och således ogalvaniserad, är att de rostar inifrån och ut. Så även om det inte ser så farligt ut utifrån, så är den synliga rosten ofta den berömda toppen av det lika berömda isberget.

Jag tror inte att denna annons kommer rendera så stort intresse från vår sida av gränsen, med tanke på priset (motsvarande 105 000 kr) och kostnaden för att importera bilar från ett icke EU-land. Det kan möjligen vara om någon hängiven Biltrafik-läsare vill ha en bil med proveniens.

Om du inte bryr dig om detta, men ändå är sugen på en 911 av årsmodell 1974-77 så är utbudet på Blocket just nu digert:
  • En vit targa -75 i behov av lite omvårdnad
  • En svart coupe -77, inte olik den jag fotade på Hornsgatan
  • En röd turbobreddad coupe -74 i till synes gott skick
  • En targa -75 som uppgraderats med motor från en SC
  • Ännu en targa -75, helrenoverad och med det ovanliga hårda targataket
  • En Carrera 3,0 targa -76 med gräslig, icke ursprunglig inredning

4 kommentarer:

  1. Såg en vit 911 SC targa igår och habegäret infann sig omedelbart. Tror iofs den modellen är lite nyare än de du beskriver. Riktigt fina bilar detta. Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Jag är ju lite partisk när det kommer till 911SC, men jag kan inte annat än att hålla med. Fast jag föredrar ju coupéer i platinametallic, förstås...

    SvaraRadera
  3. rätt! öppna bilar är för posörer!

    SvaraRadera
  4. Jag skulle i och för sig gärna ha en targa också, vid sidan om min coupé, men då gärna en mer glidarbetonad bil. T.ex. den vita -75:an som jag länkar till först. Plockar man bort vingen så blir det en utmärkt bil att åka till glasskiosken i.

    SvaraRadera