tisdag 5 oktober 2010

Bilspotting på ny hemmaplan

Jag börjar så sakteliga känna mig hemmastadd i min nya hemstad. Så pass att jag faktiskt vågat mig utanför dörren på små eskapader i närområdet. Detta har visat sig givande, eftersom jag under dessa stött på två intressanta bilar. I och med fyndet av den första, finner vi oss ånyo på japansk mark. Det handlar om en Toyota Crown mk II av årsmodell 1973. Denna bil har passerat stadiet som jag är så förtjust i; ”använt bruksskick” och kan nu bäst beskriva som risig. När den var ny drevs den av en tvåliters radfyra på 105 hk. De är idag väldigt ovanliga, inte minst eftersom rostskyddet var av typiskt japanskt sjuttiotalssnitt.

Fynd nummer två är en Chevrolet Camaro sjuttiofemma. Just en halvt-om-halvt mattsvart Camaro som står på en parkering, till synes nästan övergiven, hör till de bilar som jag alltid är lite nervös över att fotografera. Det känns som om ägaren när som helst kan dyka upp med ett basebollträ och två rottweilrar och artigt undra vad i helvete jag gör med hans bil. Inte kan man genom att ta bilden vid elvatiden på förmiddagen heller vara förvissad om att ägaren är på jobbet, i och med att han förmodligen arbetar skift eller är sjukskriven (för ryggen) eller båda delar. Nå, jag fick både ta mina bilder och behålla mina framtänder intakta, så dessa snapshots får ändå rubriceras som lyckade.

Under sjuttiotalet såldes dessa bilar nya i Sverige, och bilen på bilden är faktiskt svensksåld, inregistrerad i april 1976. Notera även det ökade bruksvärdet i och med att den är utrustad med dragkrok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar