Jag är en frekvent besökare av auktionssajten Tradera och idag damp mitt senaste inköp ned i brevlådan, en katalog från 1978, med samtliga Porschemodeller. År 1978 var dock de huvudsakliga Porschemodellerna endast tre till antalet. Det är alltså ingen bibel det rör sig om, men väl en åttasidig tidsresa i fyrfärgstryck.
Denna katalog utgavs i en tid då förändringens vindar blåste starka över Porscheverken i Stuttgart. Ett par år tidigare hade puristerna satt kaffet i vrångstrupen då den första vattenkylda Porschen, 924:an, lanserats. Denna modell ersatte den tidigare VW-Porsche 914-4 som instegsmodell. I katalogen beskrivs 924:an som "arvtagaren efter 356:an (...) som använder vissa komponenter från större tillverkare för att hålla priset på en rimlig nivå". Dessa större tillverkare var Volkswagen och Audi, där även motorn hämtades ifrån. Folk som inte begriper bättre säger ofta att motorn plockades från den lätta lastbilen VW LT31, men endast blocket hämtades därifrån (även Audi 100 hade detta block). Ur denna motor lyckades Porsches ingenjörer plocka ut 125 hk ur två liters cylindervolym, en litereffekt motsvarande den i trelitersmotorn i 911 SC. Bilarna i katalogen är (förstås) finfina exempel på hur de tidiga 924:orna såg ut; mindre backspeglar (senare modeller har de större elefantöronen) och bakluckan utan gummispoiler. På insidan återfinns en idag mycket ovanlig tvåekrad ratt som åtminstone jag tycker påminner rejält om Peugeotrattar från första halvan av åttiotalet. Katalogen bjuder på ett riktigt guldkorn (fritt översatt); "0-100: 9,9 sek (ca)". Det gäller minsann att fila på formuleringarna för att få en bil att låta snabbare än vad den är.
Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där? Jo, 911 SC och Turbo. När denna trycksak lämnade pressarna hade Porsche ånyo, efter ett par års tvekan som kan läsas om här, beslutat satsa på det ursprungliga receptet; luftkyld motor bakom bakaxeln. Även här finns en ovanlig ratt med, nämligen den s.k. säkerhetsratten som satt standardmonterad i SC:n.
En av de idag billigaste prestandaporscharna, 928:an, var flång ny 1978, vilket även var året då modellen, något oväntat, valdes till årets bil. Ett par år efter bränslekrisen väljer årets bil-juryn, i ett infall av politisk inkorrekthet av episka mått, att rösta fram en 240 hästkrafter stark GT-vagn med en 4,5-liters V8 i nosen. Detta var bilen som från början var tänkt att ersätta 911:an, men som aldrig på samma sätt accepterades som en "riktig" Porsche. Trots detta tillverkades den i inte mindre än sjutton år.
Som liten samlade jag frenetiskt på mig bilkataloger av alla slag; Nissan Micra blandades med BMW 5-serien och VW Passat. Alltså blir jag fortfarande lite uppspelt av att läsa de av reklamskaparna noggrant utvalda fraseringarna.
Denna katalog utgavs i en tid då förändringens vindar blåste starka över Porscheverken i Stuttgart. Ett par år tidigare hade puristerna satt kaffet i vrångstrupen då den första vattenkylda Porschen, 924:an, lanserats. Denna modell ersatte den tidigare VW-Porsche 914-4 som instegsmodell. I katalogen beskrivs 924:an som "arvtagaren efter 356:an (...) som använder vissa komponenter från större tillverkare för att hålla priset på en rimlig nivå". Dessa större tillverkare var Volkswagen och Audi, där även motorn hämtades ifrån. Folk som inte begriper bättre säger ofta att motorn plockades från den lätta lastbilen VW LT31, men endast blocket hämtades därifrån (även Audi 100 hade detta block). Ur denna motor lyckades Porsches ingenjörer plocka ut 125 hk ur två liters cylindervolym, en litereffekt motsvarande den i trelitersmotorn i 911 SC. Bilarna i katalogen är (förstås) finfina exempel på hur de tidiga 924:orna såg ut; mindre backspeglar (senare modeller har de större elefantöronen) och bakluckan utan gummispoiler. På insidan återfinns en idag mycket ovanlig tvåekrad ratt som åtminstone jag tycker påminner rejält om Peugeotrattar från första halvan av åttiotalet. Katalogen bjuder på ett riktigt guldkorn (fritt översatt); "0-100: 9,9 sek (ca)". Det gäller minsann att fila på formuleringarna för att få en bil att låta snabbare än vad den är.
Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där? Jo, 911 SC och Turbo. När denna trycksak lämnade pressarna hade Porsche ånyo, efter ett par års tvekan som kan läsas om här, beslutat satsa på det ursprungliga receptet; luftkyld motor bakom bakaxeln. Även här finns en ovanlig ratt med, nämligen den s.k. säkerhetsratten som satt standardmonterad i SC:n.
En av de idag billigaste prestandaporscharna, 928:an, var flång ny 1978, vilket även var året då modellen, något oväntat, valdes till årets bil. Ett par år efter bränslekrisen väljer årets bil-juryn, i ett infall av politisk inkorrekthet av episka mått, att rösta fram en 240 hästkrafter stark GT-vagn med en 4,5-liters V8 i nosen. Detta var bilen som från början var tänkt att ersätta 911:an, men som aldrig på samma sätt accepterades som en "riktig" Porsche. Trots detta tillverkades den i inte mindre än sjutton år.
Som liten samlade jag frenetiskt på mig bilkataloger av alla slag; Nissan Micra blandades med BMW 5-serien och VW Passat. Alltså blir jag fortfarande lite uppspelt av att läsa de av reklamskaparna noggrant utvalda fraseringarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar