torsdag 7 oktober 2010

Om husbilar och estetikens motsvarighet till analfabetism

Utanför mitt lokala Willys såg jag denna skapelse. Mitt husbilsintresse inskränker sig till att gorma på dem när de blockerar min väg och till att förfasas över den totala avsaknad av estetik som brukar genomsyra deras design. Även husbilen ovan har ett utseende som bara en mor -och knappt ens det- kan älska, men om man tittar lite närmare så ser man åtminstone en intressant sak. För trots att stjärnan i fronten avslöjar denna husbil som i grunden varande en Mercedes så har man valt att ge den framlyktorna från en BMW 5-serie, närmare bestämt den s.k. E39-karossen. Varför man har valt att göra detta har jag inte den blekaste om, men man kan vara förvissad om att detta beslut inte grundat sig i stilkänsla.
Hursomhelst så slog det mig att detta fordon inte är det första som har en front med designelement från den värsta konkurrenten, och inte ens den första husbilen. För att hitta en motsvarighet behöver vi inte lyfta blicken längre än till den norrländska orten Ramsele och aktiebolaget Biltjänst. Denna firma är välkänd för alla som läser tidningen Klassiker, eftersom det var här Sveriges två första husbilar föddes. Jag går inte in på detaljer här, utan nöjer mig med att nämna att båda två baserades på Saabteknik. Vad har nu detta med ett missfoster på Willys parkering att göra? Jo förstår ni, husbil nummer två lånade nämligen sin grill, inte från en Saab, utan från en Volvo Amazon. Alltså är fenomenet att låna utseendemässiga attribut från ens rivaler vida spritt, både tids- och geografimässigt.
Bilden tagen från Internet. Upphovsrättsinnehavare? Kontakta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar