tisdag 3 maj 2011

Ett litet elsicke

Eftersom vädret idag bjöd på ömsom regn, ömsom hagel och ömsom snö(!) så fick Porschen stå kvar i garaget, min lediga dag till trots. Jag ägnade mig dock ändå åt Porscherelaterade göromål, eftersom jag kopplade in min nygamla, upputsade Blaupunktstereo. Dessvärre saknades en kod till stöldskyddet, så än så länge inskränker sig dess roll till skådebröd. Här nedan återfinns de obligatoriska före- och efterbilderna:

När jag ändå var under instrumentbrädan och rotade, passade jag på att inspektera kabeldragningen. Gamla bilar har ju en förmåga att få fler och fler elektriska attiraljer tillkopplade, och i fallet med min bil kan jag säga att installationen av dessa attiraljer inte håller Porschestandard.
I mittkonsollen framför växelspaken verkar någon ha försökt koppla in en huvudströmbrytare. Om man tittar närmare så ser man att det inte verkar ha gått så bra:

Brännmärken och rester av svedd kabelisolering talar sitt tydliga språk; Här har det brunnit.
Kort sagt så har jag en del bilel att ta tag i och en del kabeldragningar att snygga upp. När jag sedan är klar med det så finns ju alltid larmet kvar att demontera:

Jag får be om ursäkt för bildernas dåliga kvalitet. Kameran i mobiltelefonen som pryds av en viss frukt lämnar en del övrigt att önska.

8 kommentarer:

  1. Snyggt! Men skippa den därna ramen så att du får in radion i nivå med instrumentbrädan så blir det ännu snyggare. I och för sig, har du nån fästpunkt för radions skruv på baksidan? Utan den kan det ju bli lite svajigt...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, men tyvärr saknar stereon nämnda skruv. Den måste i och för sig ut igen när jag ska snygga till eldragningen så jag ska försöka knö in stereon lite längre då...

    SvaraRadera
  3. Grym gammal Blaupunkt! Bara att fixa ett kassetter i lämplig hållare med tidstypisk musik.

    SvaraRadera
  4. Det är visserligen ingen modell som satt standardmonterad, men den funkar ändå. Passande musik borde vara Kraftwerk - tysk, exakt och teknisk. Wir sind die Roboter!

    SvaraRadera
  5. Du hade ju varit kung om du installerat en gammal BILtelefon också. Tyvärr är den nog svår att få att funka då de gamla åttitalstelefonerna gick på NMT-nätet. Kanske går att konventera? Hmmm...

    SvaraRadera
  6. När jag var under och rotade så hittade jag faktiskt en gammal antennkabel som går upp i taket, så det är inte helt otroligt att det har suttit en sådan monterad. Jag ska undersöka och återkomma i frågan.

    SvaraRadera
  7. NMT-nätet finns väl kvar fast jag tror att det mest är larmsystem och sånt som kör på det idag.

    Ang. Kraftwerk så kan jag intyga att Europa Endlos (den tyska versionen är klart bättre än den engelska!) funkar mycket fint som soundtrack till landsväg i skymning. Annars är väl Autobahn den låt som oftast nämns men till långa sträckor i vänsterfil på just Autobahn funkar Kraftwerkkollegorna Neu! bättre. Hallogallo, Für immer, Neuschnee och Isi (för att nämna några) ger den där extra episka känslan på europaresan!

    För aggresiv stadstrafik rekommenderas DAF...

    SvaraRadera
  8. Bra musiktips, tack för dem! För frustrerande start-stopp-trafik genom vägarbetsområden tillhandahåller Laibach ledmotivet.

    SvaraRadera