onsdag 18 maj 2011

Montering i nivå med instrumentpanelen, montering i nivå med kabeldragningen

Igår spenderade jag ytterligare en stund tillsammans med min nygamla stereo. På inrådan av en av mina läsare (Tack Johan!) plockade jag bort monteringsramen, för att radion skulle hamna i nivå med instrumentpanelen i övrigt. Dessvärre fanns inget bra sätt att fästa den på baksidan, varför jag har blivit tvungen att göra en liten abrovinsch där, medelst en möbelvinkel och ett buntband. Crude but effective, som engelsmännen säger. Eftersom framtiden i sitt sköte ändå håller allmän uppsnyggning av elarbetet medelst lödkolv och krympslang, så får det duga för stunden.

Stereon före ingreppet, hängandes halvt utanför instrumentpanelen

Monterad som Gud och Porsches ingenjörer avsåg.
Kan tas för fabriksmonterat, om man inte studerar fästmetoden.

Vad gäller lösningen på kodproblemet så har jag gjort saker och ting värre genom att slå in fel kod tre gånger, och härigenom låst hela stereon. Efter vad jag har läst mig till så kan man nollställa en gammal Blaupunkt genom att låta den stå på i någon timme. Förhoppningsvis får jag igång den innan helgen efter nästa, då det återigen är dags för Porscheträff i Habo, vilket betyder att knappa åttio mil ska avverkas på en dag. I värsta fall får jag väl montera den gamla stereon igen, för visst blir en resa bättre med ett bra soundtrack!

3 kommentarer:

  1. Stiligt! Jag vet inte om jag hade originalfästet i min men det var ganska primitivt det också. Sen får du räkna med att ljudet inte riktigt är i paritet med utseendet om du inte har originalhögtalarna kvar men som alla vet går utseendet före kvalitét eller nåt sånt...

    Jag har för övrigt en Montreux över som du kan få om du skulle råka låsa den du har för gott.

    SvaraRadera
  2. Ljudet var inget vidare med den förra stereon heller, så det blir knappast någon förlust. Jag ska försöka nolla den jag har, men annars köper jag gärna din Montreux. Om du ska till Ferdinand så kanske vi kan göra affär då?

    SvaraRadera