Under en djupdykning i historiens annaler hittade jag följande guldkorn från den 23 augusti 2009. Under den tiden bodde vi fortfarande i Göteborg, men bilderna är från ett besök i Den Kungliga Hufvudstaden.
Först ut är en BMW 2000 Touring från 1973. Detta är en s.k. livsstilskombi från trettiotalet år innan begreppet livsstilskombi blev ett vedertaget begrepp. Dessa bilar var aldrig speciellt vanliga, och med tanke på hur snabbt de rostade så är det ett under att detta exemplar fortfarande är med oss. Men som bilderna avslöjar så har inte heller denna helt sluppit undan korrosionens glupska käftar.
Nästa glimmande partikel att vaskas fram är denna Lada Niva från 1996. Jag vet att den egentligen är alldeles för ny för att platsa här på bloggen, men det skulle lika gärna kunnat vara en -86:a eller en -77:a. Och med tanke på med vilken fart Nivornas plåt oxideras så är 13 år (som bilen var vid fototillfället) en ansenlig ålder.
Dessutom har den så snygg dekor, vars färgschema inte heller direkt skriker sent nittiotal. Och så är det den första Ladan här på bloggen. Anledningarna till publicering är många!
Nästa bil att fastna på film -nåja, minneskort- är en Dodge Dart -64. Bilen är den s.k. 270-modellen, vilken var rikligare utrustad än den enklare 170. Bilen här importerades 2000 och har den större 3,7-liters raka sexan på 145 hk.
Sist och kanske inte minst, men i alla fall med sämst bild, har vi en bil som övertrumfar BMW:n vad gäller ovanlighet: Alfa Romeo SZ. Denna smått mytiska bil tillverkades mellan år 1989-91 i endast 1036 exemplar, varav ca 100 exporterades till Japan. Tekniskt sett baserades den på den mycket mindre upphetsande Alfa 75. Framdrivningen sköttes av Alfas skönsjungande 3-liters V6.
Först ut är en BMW 2000 Touring från 1973. Detta är en s.k. livsstilskombi från trettiotalet år innan begreppet livsstilskombi blev ett vedertaget begrepp. Dessa bilar var aldrig speciellt vanliga, och med tanke på hur snabbt de rostade så är det ett under att detta exemplar fortfarande är med oss. Men som bilderna avslöjar så har inte heller denna helt sluppit undan korrosionens glupska käftar.
Nästa glimmande partikel att vaskas fram är denna Lada Niva från 1996. Jag vet att den egentligen är alldeles för ny för att platsa här på bloggen, men det skulle lika gärna kunnat vara en -86:a eller en -77:a. Och med tanke på med vilken fart Nivornas plåt oxideras så är 13 år (som bilen var vid fototillfället) en ansenlig ålder.
Dessutom har den så snygg dekor, vars färgschema inte heller direkt skriker sent nittiotal. Och så är det den första Ladan här på bloggen. Anledningarna till publicering är många!
Nästa bil att fastna på film -nåja, minneskort- är en Dodge Dart -64. Bilen är den s.k. 270-modellen, vilken var rikligare utrustad än den enklare 170. Bilen här importerades 2000 och har den större 3,7-liters raka sexan på 145 hk.
Sist och kanske inte minst, men i alla fall med sämst bild, har vi en bil som övertrumfar BMW:n vad gäller ovanlighet: Alfa Romeo SZ. Denna smått mytiska bil tillverkades mellan år 1989-91 i endast 1036 exemplar, varav ca 100 exporterades till Japan. Tekniskt sett baserades den på den mycket mindre upphetsande Alfa 75. Framdrivningen sköttes av Alfas skönsjungande 3-liters V6.
Med risk att uppfattas som en blogg-stalker har även jag publicerat några BMW Touring...
SvaraRaderaVem är det som stannat Alfan och varför?
Om jag inte missminner mig så var den gatan avspärrad för en cykeltävling eller något springjippo. Något slags händelse som innefattar folk i för tajta byxor var det i alla fall.
SvaraRaderaOtroligt, hur ser du alla dessa bilar. Sen jag börjat läsa din blogg så har jag börjat spana efter äldre udda bilar. Dock inte lika framgångsrikt som du, :D
SvaraRaderaJust dessa spanade jag ju faktiskt in för snart två år sedan, men mitt hetaste tips är annars Stockholms innerstad.
SvaraRaderaDet smittar av sig, och har man väl börjat spana så är det omöjligt att sluta!