Som inbiten carspotter så får man lära sig att hantera frustrationen som uppstår när man ser en intressant bil men inte har möjlighet att fotografera den. Normalt sett lyckas jag ganska enkelt behålla mitt lugn, men idag har mitt tålamod frestats av att jag sett ett stort antal bilar som skulle göra sig bra på denna blogg. För att ni ska få en bild av situationen utan att få någon bild av bilarna så ger jag er, på klassiskt kvällstidningsmanér, "hela listan":
- 70-tals Chevrolet Camaro
- 2 st VW typ 1, varav en med tidstypisk barnvagn på tidstypiskt bagageräcke
- Jaguar XJS
- BMW 3-serie med E21-karossen
- 60-tals Ford Mustang HT
- Ferrari 355
- Lamborghini Gallardo Spyder
- Lancia Delta Integrale i ökenrallyskrud
- Mercedes W114 coupe
- Mini Cooper
- 80-tals Pontiac Firebird
- Renault Clio V6
- Icke identifierad kromprydd amerikansk 60-talsbil
För att hålla er och mig själv någorlunda glada ger jag er idag istället två bilder på en grön Polo. Det är dock roligare än vad det först låter, eftersom det verkar handla om lillasystern till den Passat som för tre veckor sedan presenterades här.
Volkswagen har alltid vinnlagt sig om att ha ett enhetligt formspråk mellan sina olika modeller, och sällan har detta dragits så långt som under den andra halvan av 1970-talet. Skillnaderna i formgivning modellerna emellan överträffas många gånger om av likheterna. Så få är skillnaderna att jag faktiskt fick anstränga mig för att hitta några andra än den rent storleksmässiga. Studera t.ex. kofångarnas utseende, de runda strålkastarna, de liggande bakljusen och antydan till "flying buttresses" kring bakrutan.
Denna Polo är av årsmodell 1977, d.v.s. samma som Passaten, och pryds av samma ärtgröna färg. Som ni ser är Polon dock i betydligt sämre skick, utan grill och med gummistroppar som motorhuvslås. Om man skulle lossa stropparna och kika under huven så skulle man hitta en fyrcylindrig motor på knappt 900 kubik och 34 hk, samma antal som en bubbla -61.
Under sin levnad har den haft 10 ägare och vid den senaste besiktningen, i mars i år, var mätarställningen 6673 mil. Jag gissar att mätaren har gått ett eller ett par varv.
På måndag är jag ledig. Då ska jag ta med kameran och åka på utflykt, på jakt efter nytt material. Kanske jag hittar en grön Golf. Sjuttiosjua.
Volkswagen har alltid vinnlagt sig om att ha ett enhetligt formspråk mellan sina olika modeller, och sällan har detta dragits så långt som under den andra halvan av 1970-talet. Skillnaderna i formgivning modellerna emellan överträffas många gånger om av likheterna. Så få är skillnaderna att jag faktiskt fick anstränga mig för att hitta några andra än den rent storleksmässiga. Studera t.ex. kofångarnas utseende, de runda strålkastarna, de liggande bakljusen och antydan till "flying buttresses" kring bakrutan.
Denna Polo är av årsmodell 1977, d.v.s. samma som Passaten, och pryds av samma ärtgröna färg. Som ni ser är Polon dock i betydligt sämre skick, utan grill och med gummistroppar som motorhuvslås. Om man skulle lossa stropparna och kika under huven så skulle man hitta en fyrcylindrig motor på knappt 900 kubik och 34 hk, samma antal som en bubbla -61.
Under sin levnad har den haft 10 ägare och vid den senaste besiktningen, i mars i år, var mätarställningen 6673 mil. Jag gissar att mätaren har gått ett eller ett par varv.
På måndag är jag ledig. Då ska jag ta med kameran och åka på utflykt, på jakt efter nytt material. Kanske jag hittar en grön Golf. Sjuttiosjua.
Jag känner igen frustrationen över att vilja men inte kunna.
SvaraRaderaPå Bilspanaren sträcker jag ut en hjälpande (eller stjälpande) hand till dig! http://bilspanaren.blogspot.com/2011/05/en-hjalpande-hand.html
Tack så mycket! Nu kan jag gå vidare och försöka hitta (och fota!) andra intressanta bilar.
SvaraRaderaDET DÄR ÄR JU FÖR FAN MIN GAMLA BIL!!! den gick igenom besiktningen med silvertejp som motorhuvs lås innan ja skaffade stropparna ! kul tyvärr så sprängde jag motorn på dena vackra bil så den finns inte längre =/ ! min första bil :)
SvaraRaderaVad kul! Det är några ägare som har trätt fram här efter att jag lagt upp bilder, och som av en händelse är alla de bilderna tagna på samma, mycket begränsade, geografiska område...
Radera