söndag 27 februari 2011

Fusklagad snåljåp

Som hängiven bilspottare är det ibland svårt att veta om bilen man fotograferar är kombinerad entusiast- och bruksbil, eller bara en billig bil som kommer skrotas så fort den inte går igenom besiktningen. Denna VW Jetta -81 hör dock otvetydligen till den senare kategorin. Efter 30 år och 25 500 mil har rosten fått ett rejält grepp om skärmkanter och dörrskarvar: Detta har man löst genom att laga hela den nedersta decimetern på bilen med silvertejp, kilovis med spackel och svart body. Det är ju en lagning som håller, eftersom varken spackel eller silvertejp rostar.
Motorn är en 1,6-liters fycylindrig diesel på 50 hk som, i kombination med att bilen i år blir skattebefriad, torde ge ett transportmedel som är (för att låna Peels reklamslogan) almost cheaper than walking. I alla fall så länge spacklet håller.

Jetta lanserades 1979 som en två- eller fyrdörrars sedanversion av Golf. Liksom sin storasyster ritades den av samma man som designade alla andra tyska sjuttiotalsbilar; Giorgetto Giugiaro. Jettan var riktad direkt mot USA-marknaden, där Golfens halvkombikaross fortfarande sågs på med viss skepsis. För att ytterligare skilja mellan modellerna var Jettan dessutom rikligare utrustad. Motoralternativen var ett antal bensinmotorer med förgasare eller insprutning och två dieslar, med eller utan turbo.
Trots den uppenbara inriktningen mot Nordamerika sålde Jetta bra även på denna sida Atlanten, inte minst här hemma i Sverige.

Oavsett om det handlar om bruks-, entusiastbilar eller bilar som är lite grann av bägge så är det alltid roligt att se bilar som har tjänstgjort under lång tid. För i en värld av silvergråa Volvo V70 behöver man då och då se en silvertejpad Volkswagen.

3 kommentarer:

  1. Du har en fin förmåga att hitta dom jävligaste och sunkigaste bilarna där ute. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det så därför efterlyser jag en artikel om Bora bara för att se hur du klarar det. Inte Maserati då alltså.

    SvaraRadera
  2. För inte allt för länge sedan såg jag något så ovanligt som en Bora kombi! Jag visste inte ens att de fanns, men tydligen gjorde de det. Som man nästan kan gissa så var det en Golf Variant med fronten och emblemet från en Bora. Det gjorde bilen marginellt mer intressant.

    SvaraRadera
  3. Ja, bra att du också har sett en! Då slipper jag fundera på om jag såg fel för nåt år sen...

    SvaraRadera