Det är dags för något exceptionellt ovanligt. Under de arton månader (varav tretton med läsare) som denna blogg har existerat så har jag presenterat såväl italienska fullblod som förädlade tyskar och brittiska adelsmän. Frågan är dock om det jag nu kommer ge er överglänser det mesta i form av exklusivitet. För visst är Ruf RT12 en rar fågel, men den står sig slätt mot detta fenomen i bilvärlden, något som många hört viskas om men få trott på och ännu färre sett i verkligheten. Mina damer och herrar, jag ger er:
En Opel Kadett -88 i det inte alls ovanliga Club-utförandet? Vad nu? Har den gode apotekarn fullkomligt förlorat förståndet? Nej, naturligtvis hade en Kadett E inte varit mycket att skriva hem om, om det inte varit för det faktum att den är helt rostfri. Inte en blemma, inte tillstymmelse till fläck. Inte ens kofångarna, som ju annars alltid är solblekt ljusgrå, har tappat sin ursprungliga lyster.
Förklaringen till detta hittar vi förstås hos Transportstyrelsen. En snabb koll avslöjar att bilen har haft tre ägare och tillryggalagt blott 7400 mil. Visserligen har dessa bilar s.k. kort kilometerräknare (som slår om efter 99 999 km), men det finns inte en chans i världen att denna gått längre än så. Jag hoppas innerligt att bilen även fortsättningsvis kommer att få leva en skyddad tillvaro, långt från vägsalt och långa mil. För så urbota tråkig som denna modellen av Kadett är så är sannolikheten att det finns två lika välskötta exemplar (för att citera vår utrikesminister) "asymptotiskt närmande sig noll". Och för att citera Sofia Arkelsten så kämpade moderaterna för lika rösträtt. Och mot apartheid. Och så ledde de upproret i Libyen. Och det i Ådalen.
En Opel Kadett -88 i det inte alls ovanliga Club-utförandet? Vad nu? Har den gode apotekarn fullkomligt förlorat förståndet? Nej, naturligtvis hade en Kadett E inte varit mycket att skriva hem om, om det inte varit för det faktum att den är helt rostfri. Inte en blemma, inte tillstymmelse till fläck. Inte ens kofångarna, som ju annars alltid är solblekt ljusgrå, har tappat sin ursprungliga lyster.
Förklaringen till detta hittar vi förstås hos Transportstyrelsen. En snabb koll avslöjar att bilen har haft tre ägare och tillryggalagt blott 7400 mil. Visserligen har dessa bilar s.k. kort kilometerräknare (som slår om efter 99 999 km), men det finns inte en chans i världen att denna gått längre än så. Jag hoppas innerligt att bilen även fortsättningsvis kommer att få leva en skyddad tillvaro, långt från vägsalt och långa mil. För så urbota tråkig som denna modellen av Kadett är så är sannolikheten att det finns två lika välskötta exemplar (för att citera vår utrikesminister) "asymptotiskt närmande sig noll". Och för att citera Sofia Arkelsten så kämpade moderaterna för lika rösträtt. Och mot apartheid. Och så ledde de upproret i Libyen. Och det i Ådalen.
Trots att vissa bilmodeller är rätt vanlig, som Kadett E t ex, hajar man till när ett toppexemplar dyker upp. Och så blir man glad att någon tar hand om den fastän man själv aldrig skulle vilja ha den.
SvaraRaderaDär jag bor står det nere på gatan en Kadett E i det ovanligare "Frisco"-utförandet. Den ser dock inte särskilt frisk ut... Jag ska dokumentera den nån dag. Gäsp.
(Moderaterna är ju numera ett statsbärande parti så det måste ju betyda att de gjort allt det som påstås, eller hur?)
Först läste jag "Fiasco" istället för "Frisco". Kanske ett mer passande namn på en impopulär version?
SvaraRaderaOch historien skrivs ju alltid av vinnarna, sägs det ju. Så kanske får framtidens skolbarn lära sig att det var Reinfeldt och Borg som ledde judarna ut ur Egypten?