Att skriva ett sammandrag över Internationale Automobil-Ausstellung i Frankfurt är totalt meningslöst, av den enkla anledning att mässan är så enorm. För att den som inte har varit där ska få ett hum om vilka arealer som täcks in så ger jag er en bild:
Detta är en översiktsbild över en av totalt sju hallar, och ytan som disponeras av Toyota (mitt i hallen) är drygt 2 000 kvadratmeter. Förutom dessa sju hallar så finns det ett stort utomhusområde, samt en hel extrabyggnad där Audi huserar. Eller för att ge en annan bild; vi promenerade omkring på mässan i nästan tio timmar och hann inte se allt. Så att försöka ge en heltäckande rapportering är inte bara allt för tidskrävande, det är också tråkigt för er att läsa. Alltså gör jag några korta nedslag på olika ställen.
Nå, så låt oss börja!
Volvo hade en ovanligt stor monter där dragplåstret hette V60 plug-in hybrid. Tänk er en V60 med en sladd hängandes ut från framskärmen. Bilen här är ett koncept med det urtöntiga namnet You. Min gissning är att detta kommer bli nästa S80.
Någon utbrast att designen är helt ny, men mig lurar ni inte. Linjen på motorhuven är ju tagen rakt av från PV444. Ändå kul att se att man kan spåra det berömda DNA:t...
Förresten, i framtiden kommer man inte kunna få sin Volvo med något annat än en fyrcylindrig motor. Toppmodellerna kommer istället utgöras av hybrider. Det ni!
Några andra som satsar på hybridteknik är amerikanerna. Cadillacs sätt att rädda världen på skiljer sig dock något från alla andras (jag har markerat de viktigaste uppgifterna):
Bara 1,1 liter milen i snittförbrukning! Man får passa sig så inte den globala uppvärmningen vänds allt för fort så att vi får en ny istid på halsen! Stilla er, GM!
Tysk stilstudie - 1.
"A new SUV genre that will expand your horizons". Vilka är nu detta som utlovar sådana framsteg i utvecklingen? VW? Audi? Lexus?
Nä. Ssang Yong. Och det där är ingen ny typ av SUV. Det är en pickup med maxihytt.
Inredningen domineras av exklusiva materi...nähänä, inte det heller. Klocka från 1984.
Typsnittet på växelväljaren kommer från samma år som digitalklockan...uppfanns.
Tysk gastronomi. Korv på snurra.
Alla med självaktning som rapporterar från bilmässor (eller andra typer av mässor för den delen) måste ägna några rader åt att spåra trender. Jag spårade upp många krigsärrade tävlingsbilar i montrarna. Här en Peugeot Le Mans-racer.
Minis bidrag: den nya Countryman i rallyskrud.
Den mest krigsärrade återfanns dock hos Porsche; en GT3R stilriktigt lagad med svart gaffatejp.
Tysk stilstudie - 2.
En stor monter upptogs av bilar från min favorittid; förr. Här en Wartburg Tourist (ironiskt namn på en östtysk bil) i Ambulansmundering (ironiskt uppdrag för en ganska kort bil) och med texten "Snabb medicinsk hjälp" på sidan (ironisk text på en mycket långsam bil).
Det går nog i alla fall snabbare än att låta den skadade krypa till sjukhuset själv.
Detta får avsluta dagens rapport, men jag har mer att bjuda på, vänta ni bara!
Detta är en översiktsbild över en av totalt sju hallar, och ytan som disponeras av Toyota (mitt i hallen) är drygt 2 000 kvadratmeter. Förutom dessa sju hallar så finns det ett stort utomhusområde, samt en hel extrabyggnad där Audi huserar. Eller för att ge en annan bild; vi promenerade omkring på mässan i nästan tio timmar och hann inte se allt. Så att försöka ge en heltäckande rapportering är inte bara allt för tidskrävande, det är också tråkigt för er att läsa. Alltså gör jag några korta nedslag på olika ställen.
Nå, så låt oss börja!
Volvo hade en ovanligt stor monter där dragplåstret hette V60 plug-in hybrid. Tänk er en V60 med en sladd hängandes ut från framskärmen. Bilen här är ett koncept med det urtöntiga namnet You. Min gissning är att detta kommer bli nästa S80.
Någon utbrast att designen är helt ny, men mig lurar ni inte. Linjen på motorhuven är ju tagen rakt av från PV444. Ändå kul att se att man kan spåra det berömda DNA:t...
Förresten, i framtiden kommer man inte kunna få sin Volvo med något annat än en fyrcylindrig motor. Toppmodellerna kommer istället utgöras av hybrider. Det ni!
Några andra som satsar på hybridteknik är amerikanerna. Cadillacs sätt att rädda världen på skiljer sig dock något från alla andras (jag har markerat de viktigaste uppgifterna):
Bara 1,1 liter milen i snittförbrukning! Man får passa sig så inte den globala uppvärmningen vänds allt för fort så att vi får en ny istid på halsen! Stilla er, GM!
Tysk stilstudie - 1.
"A new SUV genre that will expand your horizons". Vilka är nu detta som utlovar sådana framsteg i utvecklingen? VW? Audi? Lexus?
Nä. Ssang Yong. Och det där är ingen ny typ av SUV. Det är en pickup med maxihytt.
Inredningen domineras av exklusiva materi...nähänä, inte det heller. Klocka från 1984.
Typsnittet på växelväljaren kommer från samma år som digitalklockan...uppfanns.
Tysk gastronomi. Korv på snurra.
Alla med självaktning som rapporterar från bilmässor (eller andra typer av mässor för den delen) måste ägna några rader åt att spåra trender. Jag spårade upp många krigsärrade tävlingsbilar i montrarna. Här en Peugeot Le Mans-racer.
Minis bidrag: den nya Countryman i rallyskrud.
Den mest krigsärrade återfanns dock hos Porsche; en GT3R stilriktigt lagad med svart gaffatejp.
Tysk stilstudie - 2.
En stor monter upptogs av bilar från min favorittid; förr. Här en Wartburg Tourist (ironiskt namn på en östtysk bil) i Ambulansmundering (ironiskt uppdrag för en ganska kort bil) och med texten "Snabb medicinsk hjälp" på sidan (ironisk text på en mycket långsam bil).
Det går nog i alla fall snabbare än att låta den skadade krypa till sjukhuset själv.
Detta får avsluta dagens rapport, men jag har mer att bjuda på, vänta ni bara!
Välkommen hem! Kul att du inte bara täcker in bilar i rapporteringen. Besökarna är nog så viktiga att uppmärksamma. Angående Volvon: visst är den också lite kutryggig? Också det en blinkning åt PV:n? Wartburgen är riktigt tuff! Fast ändå inte.
SvaraRaderaTack! Jag tycker Volvon ser precis ut som nya Jaguar XJ i profil.
SvaraRaderaWartburgen är definitionen av ironi: En bil som ingen ville ha som ny, men som nu väcker ett visst habegär.