Att Kina sakta men säkert annekterar räddar världens biltillverkare från konkurs kommer knappast som en överraskning, inte heller att de har ett stort antal egna biltillverkare. På Frankfurtmässan 2007 var den stora snackisen huruvida China Automobile stulit designen från BMWs X5 (det hade de!) och Toyotas RAV4 (det hade de också!). Dock är allt nu glömt och förlåtet eftersom vår främsta svenska stolthet Volvo är i kinesiska händer och vår andra svenska stolthet Saab verkar kunna gå samma öde till mötes.
Kinesisk bilindustri är alltså förmodligen den starkaste i världen, så varför spenderar de inte mer än fyrtio spänn på montrar och konceptbilar? Kanske är det en medveten strategi för att invagga omvärlden i falsk säkerhet, eller kanske de känner att de inte har något att bevisa. Hur som helst är det svårt att inte dra på smilbanden när Changan smäller upp denna informationsskylt framför en bil i Papier-maché?
Oljeförbrukning på 0,69 l/mil? Inte ens min gamla Porsche drar så mycket olja!
Här har ni eländet framifrån...
...och bakifrån. Designen är typiskt kinesisk; snodd rakt av från BMW X3.
Changans monter tillhörde ändå de mer påkostade; vissa andra biltillverkade tycktes verkligen inte anstränga sig alls:
För att uppväga en smula måste jag konstatera att kineserna inte är de enda som bygger bilar med vänsterhanden. Lancia tillverkade en gång i tiden några av de vackraste och mest intressanta bilarna i världen. Sedan gick det utför, och de började bygga pråliga Fiatmodeller. Sedan gick det utför ännu mer, och numera bygger de pråliga Chryslermodeller.
Chrysler Sebring, a.k.a. Lancia Flavia.
Chrysler 300C, a.k.a. Lancia Thema.
Tysk stilstudie - 3.
I mitt förra inlägg beskrev jag trenden att ha krigsärrade tävlingsbilar i montern, och nu ger jag er två trender till.
Trenden med matta lacker har vuxit från att bara handla om svart till att innefatta hela paletten. Mercedes hade t.ex. ett antal vita och grå demobilar, samt en illgul SLS med något slags ekosladd hängande ut, samtliga matta. Det som gör matt lack till en god idé är att bilens kurvor konstigt nog framhävs bättre när ljuset inte reflekteras. Case in point - TechArt GT Street RS:
Den andra trenden har jag varit inne och nosat på; det är sportbilar med elsladdar hängandes ut från dem. Denna trend får illustreras av en bild på en Artega elektro-sport-någonting:
En av världsnyheterna på mässan var Fiats nya Panda, en föga intressant bil. Något mer intressant var att de hade ställt upp en Panda av första generation för att uppmärksamma det, och det mest intressanta av allt var att de valt att ställa upp en Panda 30, snikmodellernas snikmodell! Ett djärvt men klokt val, eftersom Pandan ska vara just det; billig och praktisk. Den nya Pandan ser ungefär ut som den utgående modellen, så jag väljer att ge er en bild på originalet istället.
På så vis avslutar jag detta inlägg på samma sätt som det förra (och de flesta innan det); med en bild på en gammal bil.
Oljeförbrukning på 0,69 l/mil? Inte ens min gamla Porsche drar så mycket olja!
Här har ni eländet framifrån...
...och bakifrån. Designen är typiskt kinesisk; snodd rakt av från BMW X3.
Changans monter tillhörde ändå de mer påkostade; vissa andra biltillverkade tycktes verkligen inte anstränga sig alls:
För att uppväga en smula måste jag konstatera att kineserna inte är de enda som bygger bilar med vänsterhanden. Lancia tillverkade en gång i tiden några av de vackraste och mest intressanta bilarna i världen. Sedan gick det utför, och de började bygga pråliga Fiatmodeller. Sedan gick det utför ännu mer, och numera bygger de pråliga Chryslermodeller.
Chrysler Sebring, a.k.a. Lancia Flavia.
Chrysler 300C, a.k.a. Lancia Thema.
Tysk stilstudie - 3.
I mitt förra inlägg beskrev jag trenden att ha krigsärrade tävlingsbilar i montern, och nu ger jag er två trender till.
Trenden med matta lacker har vuxit från att bara handla om svart till att innefatta hela paletten. Mercedes hade t.ex. ett antal vita och grå demobilar, samt en illgul SLS med något slags ekosladd hängande ut, samtliga matta. Det som gör matt lack till en god idé är att bilens kurvor konstigt nog framhävs bättre när ljuset inte reflekteras. Case in point - TechArt GT Street RS:
Den andra trenden har jag varit inne och nosat på; det är sportbilar med elsladdar hängandes ut från dem. Denna trend får illustreras av en bild på en Artega elektro-sport-någonting:
En av världsnyheterna på mässan var Fiats nya Panda, en föga intressant bil. Något mer intressant var att de hade ställt upp en Panda av första generation för att uppmärksamma det, och det mest intressanta av allt var att de valt att ställa upp en Panda 30, snikmodellernas snikmodell! Ett djärvt men klokt val, eftersom Pandan ska vara just det; billig och praktisk. Den nya Pandan ser ungefär ut som den utgående modellen, så jag väljer att ge er en bild på originalet istället.
På så vis avslutar jag detta inlägg på samma sätt som det förra (och de flesta innan det); med en bild på en gammal bil.
Tack för bra reportage. Trevligt med lite andra vinklingar än biltidningarnas uppblåsta artiklar. Åker du dit igen om några år, så kommer nog kineserna att stå och sola sig i betydligt större och glittrigare montrar. Vem ville köpa en skitbil från KIA eller Hyundai för tio år sedan? Idag har de fått ordning på både kvalitet och säkerhet!
SvaraRaderaTack ska du ha! Jag (och de flesta med mig, misstänker jag) tror du har rätt. Om tio år köper man kanske en Changan eller Landwind om man vill ha en billig, bra bil.
SvaraRaderaJa, mycket trevlig läsning. Jag läser mycket sällan tidningar om nya bilar nu för tiden så den här vinklingen passar mig utmärkt med lagom mycket nytt.
SvaraRaderaVisst liknar den där Ghangan SUV:en också en Ford Kuga?
Tack för det! Ja, kanske är det lite Ford över designen också...
SvaraRaderaDiesel och bensin härstammar från olja ju från olja så man behöver ju inte vara jätesmart för att förstå vad de menar...
SvaraRaderaOch direkt kopia på en x3 tycker jag inte att det är.
Lite korkat att förlöjliga på detta sätt.
Naturligtvis kan jag (och alla andra med mig) härleda felskrivningen, men det är heller inte poängen jag försöker göra. Snarare så undrar jag varför man inte anlitar en korrekturläsare innan man ställer ut sin konceptbil på en av världens största bilmässor. (Om så bara för att undvika korkade förlöjliganden).
SvaraRaderaDesign kan alltid diskuteras, men i mitt tycke har man sneglat mer än lovligt på X3:an, i synnerhet sedd snett bakifrån. Studera t.ex. den s.k. Hofmeister-knicken och handtagens formgivning.