Det är alltid roligt att röra sig mellan ytterligheterna, så efter några inlägg med nya och glamourösa bilar (OK, Wartburgen undantaget) är det nu dags efter vad som mycket väl kan vara världens minst glamourösa bil; befriad från extravagant krom och imperialistiska aluminiumfälgar.
Ja visst är det en Lada, närmare bestämt en 2104, vilket är kombimodellen av2101 2105. Men vilken årsmodell kan det vara? 1978? 1983? Nej, det är inte ens i närheten. Denna skönhet rullade av bandet i Тольятти (Toljatti) så sent som 1995.
I grund och botten, och även på ytan, så är detta en Fiat 124. Tillverkaren AvtoVAZ valde dock att anpassa den efter sovjetiska förhållanden. Motorn byttes mot en egen konstruktion med överliggande kamaxel, de bakre skivbromsarna byttes mot vad som kan vara bilvärldens snyggaste trumbromsar och alla plåtdelar gjordes någon halvcentimeter tjockare.
Detta exemplar är inne på sin tredje ägare och har enligt transportstyrelsen tillryggalagt runt 4 000 (även om det i verkligheten förmodligen är 14 000) mil. Under huven hittar man den i sammanhanget oerhört moderna 1,7-litersmotorn med såväl katalysator som insprutning.
Det är inte bara bromsarna som är snygga på denna bil, utan hela bilen är tack vare sitt italienska påbrå en elegant skapelse. Och trots att det sovjetiska påbråt döljer det mesta av elegansen så är gamla och nyare Lador några av mina favoriter. Jag antar att en kort periods ägande av en gammal Lada skulle bota denna vanföreställning. Vissa bilar är bättre i fantasin.
Ja visst är det en Lada, närmare bestämt en 2104, vilket är kombimodellen av
I grund och botten, och även på ytan, så är detta en Fiat 124. Tillverkaren AvtoVAZ valde dock att anpassa den efter sovjetiska förhållanden. Motorn byttes mot en egen konstruktion med överliggande kamaxel, de bakre skivbromsarna byttes mot vad som kan vara bilvärldens snyggaste trumbromsar och alla plåtdelar gjordes någon halvcentimeter tjockare.
Detta exemplar är inne på sin tredje ägare och har enligt transportstyrelsen tillryggalagt runt 4 000 (även om det i verkligheten förmodligen är 14 000) mil. Under huven hittar man den i sammanhanget oerhört moderna 1,7-litersmotorn med såväl katalysator som insprutning.
Det är inte bara bromsarna som är snygga på denna bil, utan hela bilen är tack vare sitt italienska påbrå en elegant skapelse. Och trots att det sovjetiska påbråt döljer det mesta av elegansen så är gamla och nyare Lador några av mina favoriter. Jag antar att en kort periods ägande av en gammal Lada skulle bota denna vanföreställning. Vissa bilar är bättre i fantasin.
Jag tror ju helt klart att 4000mil stämmer då bilen verkar vara i ett mycket gott skick!!
SvaraRaderaOch kom igen nu........
Vem fan skulle vilja köra 14000 mil i en Lada?
lol
MVH Sillen
Det är ju underbart att se en Lada i det här fina skicket! Nu låter jag väl väldigt petig, men nog är väl 2104 kombiversionen av 2105? 2101 hette väl 2102 som kombi om jag inte minns helt galet. :-)
SvaraRaderaSillen: Den var i ett gott skick för att vara en sexton år gammal lada, men den var lite lagom brukssliten så jag gissar på 14 000 ändå. Du har nog rätt i att det är slitsamt att åka 14 000 mil i en Lada, men den har ju haft 3 ägare och gått mindre än 1000 mil per år i snitt, så man tar det nog i små etapper...
SvaraRaderaAnonym: Du gör helt rätt i att låta petig, nörderi skall vara korrekt i alla avseenden! Nu har jag korrigerat texten också.