torsdag 20 oktober 2011

För ovanlighetens skull

Som trogna läsare av denna blogg vet, så har jag en oförklarlig faiblesse för Porsche 924. Helst ska de vara av tidig modell, med små backspeglar och den fula tvåekrade ratten. Dock börjar det bli tunnsått med fina 924:or i originalskick, så när tillfälle ges får man slå till. Och hade jag bara haft plats så hade jag slagit till på denna finfina -76:a. Alla snikmodellens attribut återfinns här; de ovan nämnda backspeglarna, den fula ratten, tygklädseln.

Inte ens aluminiumfälgar har den första ägaren valt till, och vad än mer fascinerande är; Ingen av de efterföljande fyra ägarna (även om annonsen anger det totala antalet ägare till två) har heller monterat sådana. Istället har bilen betydligt förnuftigare tillval; bakrutetorkare och rejäla stänkskydd. Och det är ju det som är så kittlande; detta kan vara den minst glamourösa sportbilen i världen!

Enligt annons och transportstyrelse har den bara gått 5000 mil, men jag skulle tro att det i verkligheten står en etta framför. Den är obesiktigad sedan 2007, men går säkert att få igenom utan större mankemang. I alla fall i min fantasi. Som sagt, hade jag haft plats för en bil till så hade jag nog slagit till på den. Om den är så fin som den låter i annonsen (men är en bil någonsin det?) så är det värt att spara den som investering för framtiden. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Förr eller senare kommer 924:an att bli kult, och då kommer priserna gå upp. De får inte ligga på denna löjligt låga nivå mycket länge till, då tappar jag alldeles förtroendet för mänskligheten.

Bilder tagna från Blocket. Om du innehar upphovsrätten till någon av dem och motsätter dig publicering här, kontakta mig.

4 kommentarer:

  1. Underbart att han censurerat regnumret på bilderna där han fotat bilen bakifrån men inte bilden som visar fronten.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på det också, så jag gjorde honom tjänsten att censurera den främre skylten också...

    SvaraRadera
  3. Jag har nog aldrig sett en 924 med denna typ av fälgar och jättelika stänklappar. Mycket tilltalande!

    SvaraRadera
  4. Jag tror faktiskt det är fjortontummare (till skillnad från aluminiumfälgarna som var på femton tum). Jag vidhåller att tre av de tuffaste tillbehören en Porsche kan ha är stänkskydd, plåtfälgar och takräcke...

    SvaraRadera