Alla har vi väl någon gång läst annonserna i en tidning om klassiska bilar och förundrats över värdestegringen på vissa modeller? Jag har det sannerligen, och allt som oftast i samband med detta tänkt tanken ”Man skulle ha köpt en sådan när de var billiga”. Jag kan nu erbjuda er en exklusiv inblick i framtiden såväl som ett par tips på sportbilar vars priser redan har eller snart kommer att ge sig av uppåt.
Ferrari Testarossa
Har du en halv miljon över och känner för att köpa en bil som i slutändan kan bli en riktigt bra affär? Slå då till på en av åttiotalets ikoner; bilen som under ett årtionde inspirerade otalet Vallåkrabyggen och gav upphov till ett helt begrepp inom stylingen; Testarossagälarna.
Ett varningens ord dock; som alltid med den här typen av bilar räcker det inte med att ha tillräckligt med pengar för att köpa bilen, man måste ha tillräckligt med pengar för att äga den också! Men har man det kan man med största säkerhet se fram emot en fördubbling av priset inom två-tre år. Se på Testarossans föregångare, 512 Berlinetta Boxer, där man nu får betala en miljon för ett solitt exemplar.
Porsche 911 Turbo
Bereden väg i garaget för en annan pojkrumsikon; den ständigt aktuella Porsche 911 Turbo av första och andra generation.
För mellan 250-300 000 kronor får du hinkvis med ketchupeffekt och en bakvinge som skulle ge en blåval mindervärdeskomplex. Se bara till att få med de ursprungliga, breda och svindyra Fuchsfälgarna. Årsmodellerna 1975-77 hade trelitersmotor och 260 hk, men mindre vikt att släpa runt på och är således smidigare. Dessa betingar också ett något högre värde idag. Mellan 1978-89 var cylindervolymen 3,3 liter och effekten 300 hk. Under modellens sista levnadsår letade en modifierad version av G50-växellådan ner i Turbon, varför även denna blev 5-växlad.
Porsche 924
OK, så du har inte en halv, eller ens en kvarts miljon att spendera? En Porsche 924 i bra skick kostar en tiondel av vad en Turbo gör, men kan ändå generera en rund liten vinst vid en framtida försäljning.
Min gissning är att 924 kommer gå samma väg som dess föregångare; VW-Porsche 914, som först på senare tid (i takt med att majoriteten av dessa bilar förvandlats till rödbruna pulverhögar) fått någon uppskattning.
Der Volks-Porsche Neunhundertvierundzwanzig har redan börjat öka i popularitet, det vittnar inte minst hastigheten med vilken de försvinner från Blocket om.
Populärast är 924 S med 2,5-litersmotor från 944, först nedtrimmad till 150 hk (för att inte 924 S skulle vara snabbare än 944), men senare med samma 163 hk som storebrodern.
Tidiga bilar hade 4-växlad låda (5-växlad som tillval) och trumbromsar bak. Dessa bilar känns igen på 4-bultsmönstrade hjulhubbar.
Mercedes SLC (W107)
SL-varianterna (cabbarna) av denna modell har länge varit på uppgång, men av någon anledning har coupemodellerna halkat efter. Detta kommer snart att ändras. 1,7 ton tysk kvalitet och långfärdskomfort får du för runt 50 lappar. Populära tillval är automatlåda och läderklädsel, men jag och många med mig ser även charmen i den outslitliga MB-tex-klädseln.
Men, för all del, glöm inte heller Nissan 200SX, Alfa GTV6 (80-talarna) eller Ferrari/Dino 208/308 GT4. Listan kan göras lika lång som den till innehållet i ditt drömgarage!
All pictures taken off the Internet. Own the copyright to any of them? Contact me.
fredag 9 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar