måndag 11 juli 2011

En åttiotalist som vill vara alla till lags

Efter mitt sista, något osammanhängande inlägg återgår jag nu till vältrampad mark med ännu en bilspottning. Ännu en gång presenterar jag en bil som har blivit ganska ovanlig på våra vägar, även om den är så oförarglig så man inte har märkt det. Ett oberoende schweiziskt forskningsinstitut har nämligen räknat ut att den fjärde minst yttrade meningen i det svenska språket är "det var länge sedan man såg en Toyota Camry". Men just denna mening yttrade jag för ett par månader sedan när vi passerade en parkering utanför Karolinska sjukhuset. Detta är en -87:a och den sista årsmodellen för denna generation. För ett antal veckor sedan redogjorde jag för ett par riktigt gubbiga bilmodeller, och denna är även den ett lysande exempel på en sådan. Enligt transportstyrelsen har den bara haft två ägare och gått mindre än 15 000 mil vilket ytterligare späder på misstankarna att ägaren, vare det den nuvarande eller den första, är en äldre herre.

Denna första generation av Toyota Camry kallas V10 och tillverkades mellan 1982 och -86, så egentligen borde denna s.k. -87:a rubriceras som årsmodell 1986. Spontant känns det som att de flesta Camrys av denna generation i Sverige var halvkombimodellen, så denna sedan är t.o.m. ovanlig (och gubbig) för att vara en Camry!

Designen är typiskt japanskt åttiotal; till synes ritad med linjal och med detaljerna accentuerade av kromad plast. Dock inte för mycket, utan bara tillräckligt för att den ska bli utslätad. GLi-modellen som bilderna föreställer var den lyxigare, med en tvåliters radfyra på 105 riviga hästkrafter. Dessutom har den lyxats till ytterligare med hjälp av ett klassiskt åttiotalstillbehör: lådhögtalare på hatthyllan.

Bilen är i ett skick som man normalt sett inte hittar en Camry i, om man alls hittar någon. Helt i nyskick är den emellertid inte, rosten har så sakteliga börjat krypa på sina ställen och den främre registreringsskylten har fått sig en smäll. Ett skick som alltså matchar bilen i övrigt: fin, men inte så att det stör någon. Men en oförarglig ankomst till Träffpunkt 80 är ju en ankomst så god som någon.

6 kommentarer:

  1. Jag har också hittat en Camry! Den här är dock tjusigare med krom och hjulsidor på plats!

    SvaraRadera
  2. Jag såg det, vad är oddsen? Dags för det oberoende schweiziska forskningsinstitutet att revidera sina siffror, kanske...

    SvaraRadera
  3. Jag höll på att ta en Camry som tjänstebil en gång. En nyare modell än denna. Trist design men en trevlig maskin!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju inga dåliga bilar. Men inte är de spännande, inte...

    SvaraRadera
  5. Camry 16V Twin Cam kom först i början av 1987, något måste Toyota sälja till dess. Årsmodell var det som gällde på den tiden. En detalj i sammanhanget är att i övriga Europa såldes Carina http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Carina_II_in_Utrecht.jpg vanlig i Finland, Norge och Danmark, generationen efter kom till Sverige, men endast som 2,0 GLI CC för att inte konkurrera med Camry som sålde som smör, vilket inte V10 gjorde. Första test av Camry V20 i tyska Auto Motor und Sport var i nr 3/87 som kom ut 31/jan-1987. Mvh Stephan

    SvaraRadera
  6. Tack för denna dos Toyota-nörderi (och det menar jag som en komplimang)!

    SvaraRadera