Under den helvetiskt heta gårdagen hölls en bilträff för amerikanska bilar här i Åkersberga. Jag var förstås tvungen att åka dit. Min hustru påpekade att jag inte ens gillar amerikanska bilar, men mitt svar till henne var att om en rökare gått tillräckligt länge utan en cigarett så tackar han inte nej till en sådan bara för att det inte är hans föredragna märke. Engelsmännen har ett uttryck som säger att Beggars can't be choosers, och det var ganska passande just igår.
Som jag skrev ovan, och som ni förmodligen själva märkte, så bjöd gårdagen på en hetta som närmast kan beskrivas som tropisk med temperaturer runt 30 grader och mycket hög luftfuktighet. Trots detta, och trots att SMHI lovat regn, var uppslutningen god med uppskattningsvis runt 3-400 fordon. Idag och under de kommande dagarna presenterar jag ett antal bilder från denna sammankomst.
Jag börjar från början, i fler än en bemärkelse med den i särklass äldsta bilen på träffen, och även den hittills äldsta bilen här på bloggen; En Oldsmobile från 1903.
Många bilar bar uttryck för ägarens smak (eller avsaknad av densamma), vare sig denna grundas i ett sinne för kitsch...
...eller i ungdomligt oförstånd.
När jag tänker på amerikanska bilar så ser jag framför mig enkla, bakhjulsdrivna bilar till största delen bestående av gjutjärn. Denna bild kommer dock på skam när man ställs inför denna uppenbarelse; Oldsmobile Toronado. 7 liter stor V8 (från 1970 7,5 l), 390 hk (385 bhp) och drivning på framhjulen. Utan att ha några bevis gissar jag att detta fortfarande är världens motorstarkaste framhjulsdrivna bil.
För att stå ut från mängden krävdes det att man kom i något som verkligen stod ut från den krombemängda massan; t.ex. en beige Fiat 126 -75. I viss mån även den krombemängd.
Denna rallypreparerade Mustang -66 deltog, om man ska tro vindrutedekalen, i 2003 års upplaga av det tuffa sydamerikanska landsvägsloppet La Carrera Panamericana.
När kvicksilvret kryper upp mot trettiostrecket och man är täckt av päls så söker man skugga där sådan finns. Under en gul hot rod till exempel.
Resterna av en gammal dekal som någon en gång i tiden försökt avlägsna för att snygga till bilen. Kan vi gissa att den nuvarande ägaren helst skulle viljat att man inte försökt med detta?
Som jag skrev ovan, och som ni förmodligen själva märkte, så bjöd gårdagen på en hetta som närmast kan beskrivas som tropisk med temperaturer runt 30 grader och mycket hög luftfuktighet. Trots detta, och trots att SMHI lovat regn, var uppslutningen god med uppskattningsvis runt 3-400 fordon. Idag och under de kommande dagarna presenterar jag ett antal bilder från denna sammankomst.
Jag börjar från början, i fler än en bemärkelse med den i särklass äldsta bilen på träffen, och även den hittills äldsta bilen här på bloggen; En Oldsmobile från 1903.
Många bilar bar uttryck för ägarens smak (eller avsaknad av densamma), vare sig denna grundas i ett sinne för kitsch...
...eller i ungdomligt oförstånd.
När jag tänker på amerikanska bilar så ser jag framför mig enkla, bakhjulsdrivna bilar till största delen bestående av gjutjärn. Denna bild kommer dock på skam när man ställs inför denna uppenbarelse; Oldsmobile Toronado. 7 liter stor V8 (från 1970 7,5 l), 390 hk (385 bhp) och drivning på framhjulen. Utan att ha några bevis gissar jag att detta fortfarande är världens motorstarkaste framhjulsdrivna bil.
För att stå ut från mängden krävdes det att man kom i något som verkligen stod ut från den krombemängda massan; t.ex. en beige Fiat 126 -75. I viss mån även den krombemängd.
Denna rallypreparerade Mustang -66 deltog, om man ska tro vindrutedekalen, i 2003 års upplaga av det tuffa sydamerikanska landsvägsloppet La Carrera Panamericana.
När kvicksilvret kryper upp mot trettiostrecket och man är täckt av päls så söker man skugga där sådan finns. Under en gul hot rod till exempel.
Resterna av en gammal dekal som någon en gång i tiden försökt avlägsna för att snygga till bilen. Kan vi gissa att den nuvarande ägaren helst skulle viljat att man inte försökt med detta?
Haha! Var du också där. Roligt! Vi får synka bättre framöver. ;-)
SvaraRaderaSka för övrigt bli kul att se om du lyckades fånga min bil på foto. :-)
SvaraRaderaJag är osäker på om jag såg din bil, jag fokuserade mer på de som stack ut från mängden, som t.ex. Fiaten ovan...
SvaraRaderaDärmed inte sagt att jag inte gillar din bil!