lördag 2 juli 2011

Hej Matematik!

När jag häromdagen gick igenom några av de av den tidigare husägaren kvarlämnade artefakter som ligger i garaget, hittade jag denna snygga gamla burk med Turtle Wax-rubbing. Personen som en gång i tiden hade planer på att förnya lacken på sin bil verkar inte ha gjort detta mer än en gång, eftersom burken fortfarande är nästan full men innehållet har med åren hårdnat betydligt. Jag har ägnat en stund åt att i Antikrundans anda försöka datera burken, vars bild jag tycker andas åttiotal, i all sin solnedgångsprakt och med lila förgrund. Dock är bilen på framsidan en Citroën DS, av modellen som tillverkades 1968-75. Så vilket är rätt?

För att få klarhet har jag lyckats uttyda att burken en gång i tiden kostade runt 16 kr. En snabb googling avslöjar att 300 ml flytande Turtle Wax-rubbing idag kostar 95 kr, d.v.s. 5,9375 gånger mer. En KPI-tabell med år 1949 som baslinje (=100) ger oss att KPI i maj i år relativt 1949 års priser är 1782. Dagens KPI dividerat med faktorn 5,9375 ger ett värde på ganska exakt 300. Detta betyder att burken, under förutsättning att prisutvecklingen på rubbing exakt följt konsumentprisindex, är från årsskiftet 1973-74. Tänk vad roligt man kan ha med matte! Eller, för att uttrycka sig på ett sätt som bättre matchar burkens tidsålder, Hej Matematik!

Här kan ni, kära läsare, tänka ut valfritt skämt på temat hur rubbad måste man vara för att räkna ut detta? Men håll gärna era alster för er själva, tack.

4 kommentarer:

  1. Jag tror du har rätt. Användandet av typsnittet Microgramma, tillsammans med färgschemat, känns väldigt ~1975. På Wikipedia kan man läsa om Microgramma att det "was a favourite of graphic designers by the early seventies, its uses ranging from publicity and publication design to packaging"

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligt när man får svar från någon som grottat ner sig ordentligt i ett smalt specialintresse! Tack för det!

    SvaraRadera
  3. Har själv en sådan burk någonstans, köpte den till ett fåfängt försök att polera upp tmin vinröda Passat -74 som jag ägde 84-87. Så burken fanns i handeln på mitten av åttiotalet i alla fall! PS: Tack för trevlig läsning, följer din blogg då och då.

    SvaraRadera
  4. Där ser man! Och tack för de vänliga orden.

    SvaraRadera