måndag 3 januari 2011

Saab i solig sommarskrud

Efter förra veckans inlägg som påminner en om att det fortfarande i allra högsta grad är vinter ute, tycker jag det är på sin plats med en sommarbild. Något som förvissar oss om att värmen och ljuset faktiskt är på väg. Dessa bilder togs i min före detta hemstad Göteborg, sent i somras och föreställer alltså en Saab 96. De enorma främre blinkersen (av vissa kallade King Kongs knäskålar) avslöjar att årsmodellen är 1978-80, och det faktum att bilen inte är svartlackad mellan baklyktorna och att den har navkapslar i plåt säger oss att denna bil rullade av bandet 1978. Det innebär att bilen är en av de sista svensktillverkade 96:orna, då årsmodellerna 1979 och -80 tillverkades i finska Nystad.

Jag blir inte riktigt klok på 96:ans design. Den ursprungliga, rena vingformen störs här av en mängd veck och plåtskarvar i karossen. Att säga att jag tycker att den är snygg skulle vara att ljuga, men nog kan jag drista mig till att kalla den säregen.
Bilen på bilderna har haft åtta ägare och verkar nu leva ett ganska behagligt liv som sommarbruksbil. Den har alltså på ett värdigt sätt fått gå i pension, med guldklocka och klapp på axeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar