torsdag 13 januari 2011

En grand gå-på-tur-er

Idag firar vi jubileum. Detta inlägg är nämligen det hundrade sedan denna blogg startade, en torsdag i april förra året. Och som en hommage till... ja, det blir väl till mig själv, så ödmjukt av mig! tar vi oss idag tillbaks till stället där allting startade, min norska dåvarande hemstad. Där såg jag en dag denna MGA stå parkerad, glänsande i julisolen.

Brittiska bilar är inte lätta att datera alla gånger. Britterna hade, på den tiden de hade en bilindustri att tala om, för vana att inte ändra någonting förrän dalande försäljningssiffror eller amerikanska krocksäkerhetskrav tvingade dem. Följaktligen var skillnaderna mellan årsmodellerna i bästa fall små, men oftast obefintliga. Hursomhelst ser vi att bilen här är av årsmodell 1959 eller nyare. Detta eftersom -59 var ett sådant där år som man ändrade lite på MGA:n. Då fick den en ny 1600-kubiks motor, nytt utseende på de främre blinkersen, samt separata bakblinkers. Små förändringar var det ja!
Skarpsynta läsare har säkert redan lagt märke till backspegeln, som inte är original utan från en senare MGB.

Det tycks som att ägaren har valt att göra sin MGA till en grand tourer, med bagageräcke, vita däckssidor och cremefärgad skinninredning. Han har ju onekligen lyckats med helhetsintrycket, men jag ställer mig ändå tveksam. Fast mest undrar jag varför vissa människor vill ha bilar som ser ut som yrkesmilitärer, med grillen överbelamrad med medaljer och dekorationer.
Men skydden till extraljusen är ju läckra, förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar