lördag 22 januari 2011

Blocket i backspegeln II: Posören

Jag spinner vidare på annonserna från förr. Den här gången presenterar jag en ganska ovanlig modell; Carrera 3,0. Denna tillverkades endast som 1976 och -77 års modell och var en föregångare till SC:n. Motorn var enkelt uttryckt en 3-liters turbomotor utan turbo. Effektuttaget var 200 hk, d.v.s. 20 hk mer än vad efterföljande modell hade.

Bilen är en -77:a som vid annonstillfället gått 20 000 mil. Motorn var dock bytt mot en nyrenoverad 180-hästars SC-motor, vilket gjorde denna blågröna fara till något av ett får i ulvakläder.
Denna annons låg ute tills tiden gått ut, och en sökning på registreringsnumret avslöjar att bilen sedan i april 2010 är avregistrerad. Låt oss hoppas att den är exporterad och inte skrotad.

En titt igenom mina fotogömmor avslöjar att jag faktiskt har sett den här bilen in the flesh på Tjolöholm 2008:

Passa på att begrunda den tidiga carreraspoilerns design. Denna vinge är snarlik den s.k. Whaletail som monterades på 911 Turbo 3,0. Till 3,3-litersturbon blev spoilern istället helt plan, vilket gav ett ganska klumpigt utseende, men var tvunget för att ge plats åt intercoolern.


Bilder tagna från Blocket. Upphovsrättsinnehavare? Kontakta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar