måndag 8 augusti 2011

Guldkant på vardagen

Vi drar till med ett Arninge-fynd till; denna kväll en lyxigare laståsna. Eller vad sägs om solskyddsrand i vindrutan, extrakrom, snobbringar och skyport? Bilen är en Volvo 245 GL från 1980, bilen som signalerade att du lyckats extra bra i ditt jobb som resande säljare i trikå-/rep-/fröbranschen. Och, eftersom du inte var rädd att visa din framgång lite extra så såg du förstås till att betala extra för att få bilen i guldbrunmetallic.

Bilen är inne på ägare nummer sex och har under de tjugonio år som gick fram tills dess senaste besiktning rullat 33 000 mil.
Få bilar är så djupt rotade i den svenska folksjälen som just Volvo 240. Bara genom att titta på dessa bilder så hör jag i mitt huvud det säregna "blåsande" motorljudet från B21-motorn, klangen när förardörren stängs, gnisslet från kopplingspedalen och det hysteriska klickandet från bältesvarnaren. Och då är jag ändå Saabmänniska...

Vid ett par tillfällen (här och här) har jag ondgjort mig över den fula designen av fronten på Volvo 240 från 1979 och -80, men de gäller bara de enklare L- (luxe) och DL- (de luxe) modellerna. GL (grand luxe) fick de bredare, mera flärdfulla strålkastarna som syns här. Sedermera slopades L- och DL-beteckningarna och istället blev GL basmodell och GLT och GLE (touring respektive executive) de mera påkostade, men det är en annan historia.

7 kommentarer:

  1. Det där blåsande ljudet kom väl från kylarfäkten som följde motorvarven. Ljudet fanns kvar även under termostyrda "slirkoppling" fläkten (som kom, var det 81-82?) när bilen startades upp och ljudet försvann när man kört några meter när slirkopplingen började fungera.

    SvaraRadera
  2. Där ser man. Jag har alltid undrat vad ljudet kommer sig av, och nu har jag fått klarhet. Tack för det!

    SvaraRadera
  3. De har rejält breda parkeringsrutor i Arninge! Undrar varför strålkastartorkarna monterats upp och ner på denna bil?

    När jag var på Motorhistoriska marknaden förra helgen stod en exakt likadan 245 bredvid mig. Den hade dock gått hälften så mycket som denna och var i bättre, om än långt ifrån perfekt, skick.

    SvaraRadera
  4. Kanske torkarna har bestämt sig för att sluta fungera mitt i rörelsen? Tog du någon bild på ditt fynd?

    SvaraRadera
  5. Haha, jo jag ser nu att så är fallet! Jag är rätt dålig på att fota på just bilträffar. Det är roligare att hitta bilarna ute på gatan!

    SvaraRadera
  6. Min kompis har en vit 245GL från -91. Går som en klocka. Bästa bil han har haft säger han...

    SvaraRadera
  7. Tomas: Ja, bilspotting på träffar är ingen direkt utmaning. Det är väl därför jag har en hel etikett tillägnad Bilträffarna...

    Anonym: Det förvånar mig inte det minsta! Om jag var ute efter en trogen slitvarg så hade jag nog också köpt en 245.

    SvaraRadera