onsdag 10 augusti 2011

Vid stugan under bron mötas vi...

Sommaren börjar lida mot sitt slut, och så även min semester. I ett försök att krama ut det sista ur denna min favoritårstid så plockade jag igår ut Porschen och styrde mina färde till Café Brostugans parkering. Som vanligt var det gott om nyare bilar, men sämre ställt med de tidiga. Några åttiotalare, däribland min egen, och en gammal 356 hjälpte dock till med att få upp medelåldern till en hälsosammare nivå.

Min bil närmast kameran, bredvid en tidigare omskriven, välanvänd SC -80 och en Carrera som nästan blir en klyscha, röd och bevingad.

993:an beskrivs av många som "den sista riktiga Porschen". Jag vet inte vad man ska säga om det, men den sista luftkylda är det i alla fall. Här 1996 års Carrera 2, modifierad med diverse detaljer från RS-modellen.

En annan nästintill klyschig Carrera; en vit -85:a med vinge.

En helt fabriksny 997 Speedster gjorde en allt annat än diskret entré. Detta är en bil som inte tilltalar mig ett dugg, av den enkla anledningen att man helt enkelt byggt en bil som reklamavdelningen konstaterat att kunderna efterfrågar, med lagom mycket retrodetaljer inslängt. Dessutom lider den av den för Speedstermodellerna så typiska puckelryggen.

Den i särklass äldsta -och i mina ögon även den tuffaste- bilen; en 356A från 1959. Motorn är en standard 1600 på 60 hk. För den som inte har något att bevisa.

2 kommentarer:

  1. Mer egna bilder på bilar och annat kommer nu på min "nya sida, välkommen!

    SvaraRadera
  2. Tack för det, ser fram emot att få ta del av ditt arbete!

    SvaraRadera