fredag 19 augusti 2011

Tillbaks i en ny verklighet

I lördags så anlände då tingesten som föranlett såväl flytt till kedjehus som inköp av kombi: vår förstfödde son. Dock har vi p.g.a. en enveten gulsot inte fått komma hem från sjukhuset förrän idag. Hans nedkomst och vår hemkomst firas lämpligast med bilspotting. Förstås.

Saab 96 -69 är fortfarande inte helt ovanlig som bruksbil och jag misstänker att denna är just en sådan, även om den kanske inte körs vintertid.

1969 var det första året för de rektangulära strålkastarna vilka ersatte den runda varianten och som följde med modellen ända fram till nedläggningen (och som återfanns på modellerna 99 och 90 ända fram till 1987). Den har dock kvar de eleganta kromlisterna på skärmarna, vilka inte försvann förrän 1971. Sammantaget gör detta bilen till en av de snyggaste 96:orna i mitt tycke, även om jag personligen hade valt en av årsmodell 1970. Detta för att man till detta år valde att koppla strålkastarna över tändningslåset för att man på så vis inte kan glömma ljuset på. Att inte flera biltillverkare gör på detta vis!

Bilen är inne på ägare nummer tio, och skicket vittnar om många års hård och trogen tjänst. Den var dock inte så rostig som man skulle kunna tro, men den hade däremot en ganska bucklig bakskärm.

Bilen och miljön uppmuntrar till fotomanipulativa eskapader. Det jag har gjort är att lägga på filtret 70's i Camera+.

Dags för mig att samla krafter inför nattens och morgondagens ljuva stunder av familjeliv; Amning (sköts av min fru), rapning (sköts av vår son) och blöjbyte (sköts av mig). Dessa ljuva stunder hade dock varit ännu ljuvare om de inte inträffade med fullt så korta mellanrum, men detta är ju svårt att påverka. Alltså, kära läsare, godnatt.

2 kommentarer:

  1. Då får man gratulera till tillökningen.

    Vad gäller valet av bil tycker jag personligen att 95:an är vackrare än 9-5, men den senare har andra fördelar inte minst när det gäller trafiksäkerhet, vilket man bör beakta när man har små telningar att ta hänsyn till.

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Jo, en 95:a är det mer stilsäkra valet, men som du säger så uppväger fördelarna med en 9-5:a nackdelarna; man vågar använda den på vintern, den är bekvämare, krocksäkrare, rymligare och lättare att leva med i vardagen. Men i en perfekt värld skulle jag ha båda att alternera mellan!

    SvaraRadera