söndag 19 juni 2011

Ett nytt livstecken

Nej, kära läsare, jag är inte död. Ej heller är jag kidnappad, förlamad, avsvimmad eller förstenad. Jag har bara flyttat. Dessa två veckor har måhända varit sällsamt händelselösa i bloggavseende, men desto mer händelserika i övrigt eftersom de fyllts av målning, kakling och tapetsering (dock inte i nämnd ordning).

Nå, så till dagens dos bilhistoria: Under en sejour till min numera näraliggande pizzeria fick jag syn på denna Datsun (eller Nissan, men mer om det längre fram) som stod parkerad utanför en bilhandlare. Jag vet att bilspottande utanför bilhandlare är ungefär lika mycket sport som att jaga lama älgar i öknen, men det är ändå inte varje dag man får syn på en japansk veteransportbil, eller hur?

280ZX med internbeteckningen S130 efterträdde S30-modellen, vilken tillverkats mellan 1970-78 som 240Z, 260Z och 280Z. Trots de utseendemässiga likheterna rörde det sig om en helt nyutvecklad bil, med förbättrad väghållning och lägre luftmotstånd. Motorn, en 2,8-liters rak sexa, plockades från föregångaren 280Z men fick något högre effekt (145 hk mot tidigare 136).

Denna -80:a såg ut att vara i gott skick såväl in- som utvändigt, trots 15 ägare och 19 000 mil sedan den först togs i trafik, i december 1981. Den har lyckligtvis även sluppit ifrån klåfingriga ägare med dålig smak, och har följaktligen kvar sina ursprungliga aluminiumfälgar. Bilen här är den något mindre linjesköna och bara marginellt mer praktiska 2+2-modellen, vars taklinje fortsätter en bit längre bak och vars bakruta har brantare lutning, allt för att få plats med ett minimalt baksäte.

Så är detta då en Datsun eller en Nissan? Det beror på. Enligt transportstyrelsen så är det en Datsun, men om du hade frågat en japan så hade denne svarat att det är en Nissan Fairlady. Emblemen på de amerikanska bilarna var i sin tur en riktig helgardering; Datsun by Nissan. Och om du slutligen frågar försäljaren som bilen stod parkerad hos så är vi tillbaka till Nissan. Att byta namn på ett bilmärke är aldrig lätt!

Om någon av er läsare känner er sugna på en sportig men pålitlig bil så kan jag upplysa om att priset var satt till 49 000 kr. Det finns även en annons för bilen på blocket, vilken ni hittar här.

Bild tagen från Blocket. Om du innehar upphovsrätten och motsätter dig publicering, kontakta mig.

4 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka (och välkommen hem kan man väl säga). Jag var på väg att höra av mig till dig för att se vart du tagit vägen.

    Kul att du också försöker reda ut namnförvirringen. Jag tror inte att jag lyckats riktigt i mina försök. Till problemet hör ju dessutom att själva bilmodellen heter olika i olika länder...

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha!
    I USA under åttiotalet var det ju inte helt ovanligt att man märkte de nya (oftast japanska) märkena man försökte introducera med "imported by..." och ett välkänt amerikanskt märke. Det krävs nog att man är amerikan för att det ska kännas viktigt att bilen man köpt importerats av Dodge.

    SvaraRadera
  3. Grattis till nya bostaden...Bilen ser ju fin ut, helt OK nyans. Är det en USA-import med den jättelika gummiläppen bak?

    SvaraRadera
  4. Tackar! De stora gummistötfångarna och den lilla registreringsskylten därbak skulle kunna tyda på en USA-import, men det verkar inte troligt med tanke på att den rullat här sedan 1981. Flyttexemplar kanske?

    SvaraRadera