De senaste veckorna har varit ganska stressande, vilket har medfört att det inte funnits tid över till att spana efter bilar. Trodde ni ja! När tiden är knapp får man i stället se till att effektivisera bilspottandet, och se det har jag gjort genom att bedriva spaning från förarsätet. Det ger visserligen inte några vidare bra bilder, men det är o så tidsbesparande! Först ett par fynd från Norrtälje, staden som visat sig vara ett regelrätt mecka för oss med smak för gamla fordon.
Denna Saab 99 av 1980 års modell korsade min väg vid en -passande nog- korsning. Det går inte att utläsa så mycket om skicket från denna enda bild, men jag tvivlar på att den är en omhuldad entusiastbil. Dels för att den saknar navkapslarna, dels för att 99:orna ännu inte riktigt fått den där klassikerstatusen (de första årsmodellerna undantaget).
Bild nummer två är även den tagen i Norrtälje, och föreställer en 1978 års Ford Thunderbird. Enligt transportstyrelsen togs den i trafik i Sverige första gången i maj i år, men det emotsägs av den gamla typen av registreringsskylt fram. Förmodligen har den stått avställd så länge att den fallit ur registret, innan den ännu en gång (kanske efter omfattande renovering, vad vet jag?) kom ut i trafiken. Precis som Cadillacen härförleden så är detta en uppvisning i vräkig smaklöshet, eller vad sägs om gräddvit och mörkröd tvåtonslack, takprofil i faux landaulet-stil och helkromade stötfångare? Återhållsamhetens antites!
Vi avslutar detta inlägg, som hittills hållit ganska låg kvalitet, med en nästan kriminellt dålig bild. Även detta är en Ford, men av äldre årgång. Närmare bestämt 1931. Bilen (tror jag) är en Model A. Historien om denna bil är något höljd i dunkel, eftersom den enligt transportstyrelsen togs i trafik först 1992, och sedan dess har haft 3 ägare. Dock är den inte privatimporterad, så en gissning är väl att även denna bil renoverats någon gång.
Jag inser att ett sådant här hafsjobb till blogginlägg kommer man bara undan med en gång (om ens det), så jag lovar att nästa gång anstränga mig för att ge er mer högkvalitativt innehåll! Tills dess, adjö.
Denna Saab 99 av 1980 års modell korsade min väg vid en -passande nog- korsning. Det går inte att utläsa så mycket om skicket från denna enda bild, men jag tvivlar på att den är en omhuldad entusiastbil. Dels för att den saknar navkapslarna, dels för att 99:orna ännu inte riktigt fått den där klassikerstatusen (de första årsmodellerna undantaget).
Bild nummer två är även den tagen i Norrtälje, och föreställer en 1978 års Ford Thunderbird. Enligt transportstyrelsen togs den i trafik i Sverige första gången i maj i år, men det emotsägs av den gamla typen av registreringsskylt fram. Förmodligen har den stått avställd så länge att den fallit ur registret, innan den ännu en gång (kanske efter omfattande renovering, vad vet jag?) kom ut i trafiken. Precis som Cadillacen härförleden så är detta en uppvisning i vräkig smaklöshet, eller vad sägs om gräddvit och mörkröd tvåtonslack, takprofil i faux landaulet-stil och helkromade stötfångare? Återhållsamhetens antites!
Vi avslutar detta inlägg, som hittills hållit ganska låg kvalitet, med en nästan kriminellt dålig bild. Även detta är en Ford, men av äldre årgång. Närmare bestämt 1931. Bilen (tror jag) är en Model A. Historien om denna bil är något höljd i dunkel, eftersom den enligt transportstyrelsen togs i trafik först 1992, och sedan dess har haft 3 ägare. Dock är den inte privatimporterad, så en gissning är väl att även denna bil renoverats någon gång.
Jag inser att ett sådant här hafsjobb till blogginlägg kommer man bara undan med en gång (om ens det), så jag lovar att nästa gång anstränga mig för att ge er mer högkvalitativt innehåll! Tills dess, adjö.
Så illa var det väl inte? Du har i alla fall gett mig mod att publicera en av mina sämre spaningar. Kommer snart...
SvaraRaderaDe dåliga spaningarna behövs för att kontrastera mot de briljanta!
SvaraRadera