onsdag 1 juni 2011

After work vid vattnet

I går var jag p.g.a. arbetsbrist utlånad till ett annat apotek, nämligen ett i Bromma. Turligt nog för mig sammanföll detta med tisdagsträffen vid Brostugans café, vilket ligger i närheten. För den som inte känner till Brostugan så är det ett naturligt vattenhål för den motorintresserade stockholmaren, med regelbundna träffar för att tillfredsställa alla tänkbara smaker och med varannan tisdag vigd åt Porsche. Alltså satte jag med kamera i hand kurs ditåt när apoteket stängt för dagen. Dessvärre var det ont om de tidiga bilarna, men en 911, en 912 och tre 356:or dök i alla fall upp. Här nedan presenterar jag resultatet av min fotografiska expedition:

Detta var utan tvekan den bil som drog mest uppmärksamhet till sig. En 356A från 1958, lappad, lagad och målad medelst pensel och roller i ett allt annat än diskret färgschema. Bland 356-folket går denna bil under namnet Jaffa Carrera, vars ursprung man inte behöver allt för stor fantasi för att kunna härleda.

En signalgul 911T targa -72, i sällskap med två yngre syskon i sobra färger och med Nockebybron i fonden.

Olika sidor av samma mynt; Den ena coupé, den andra cabriolet. Den ena i nyskick, den andra inte. Den ena en A, den andra en C.

912:an som även var med till Habo. Senare denna kväll skar dessvärre motorn.

Ännu en 356C cabriolet. Kanske inte den vackraste, men en av de mest glamourösa Porscharna. Notera storleksskillnaden till den moderna 997:an bredvid!

Detalj från bilen ovan. Porsche köpte sedermera karosseriverkstaden från Reutter, vilka istället tog de första bokstäverna ur Reutter Karosseriewerk - Re Karo, bytte K:et mot ett C och började göra sportiga bilinredningar.

En pastisch på en av mina egna bilder - är detta höjden av navelskåderi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar